Vanlife har blivit en alltmer omskriven företeelse, som också tycks öka i popularitet. En svensk Facebookgrupp om vanlife, som startade 2017, har i dag vuxit och har närmare 30 000 medlemmar.
Människors önskan att leva fritt och rörligt och vara på resande fot är inte något nytt eller unikt.
– Det som är unikt är att vissa går ”all in” med det här. Det är ett ställningstagande mot det etablerade, säger sociologiprofessorn Jonas Stier.
Han menar att vanlife-trenden säger en hel del om vår tid.
– Den säger att vi lever i en väldigt spännande tid, en tid av ökad omställning. Vi har en ökad individualisering i samhället, vi genomgår en radikal digitalisering. Det finns också idén om hållbarhet, att inte slösa, och att vända sig emot konsumtionssamhället, säger han.
Ser det som en subkultur
Han talar också om valfrihetslogiken, som blivit alltmer central i vår tid.
– Det handlar om att jag väljer mitt eget liv och formar min livsstil som jag vill. Och det här sättet att leva kan vara ett sätt att maximera sin frihet och valfrihet, förklarar han.
Han ser vanlife-trenden som en subkultur.
– En subkultur handlar om att skapa en gemenskap i en grupp, en gemensam identitet, som bygger på likhet och samhörighet men samtidigt att man skiljer sig från andra grupper i samhället och tar avstånd, säger han.