Ekström betonar att kränkningar inte accepteras inom vården och att händelser de får kännedom om utreds.
– Det behöver göras en bedömning från fall till fall. Alla medarbetare ska känna att det är okej att dra i tofsen och säga att här är det något som inte står rätt till. Då måste vi se vad som hänt och se om vi kan komma till rätta med problemen eller om problemen är så allvarliga att personen inte kan jobba kvar hos oss, berättar han.
Vidare bekräftar Jonas Ekström att tre hyrläkare fått sina uppdrag avslutade på dagen det senaste året, men att han inte kan säga specifikt vad som brustit.
– Det handlar om personer som brister så gravt i sin kompetens eller yrkesutövning och då inkluderar det bemötande, att vi inte kan ha kvar dem i verksamheten.
Ett tiotal patienter som SVT varit i kontakt med har lyft fram att det är svårt att bli trodd när vårdpersonal betett sig illa gentemot patienten.
– Det finns ett maktförhållande inom all typ av vård. Som patient hamnar man ofta i ett underläge gentemot vårdpersonal. Det kan vara svårt att utreda vad som hänt eftersom ord kan stå mot ord, förklarar Jonas Ekström, biträdande sjukvårdsdirektör.