Västerås Citysamverkan, en central aktör i stadskärnan, står bakom instagramkontot @vasterascity. Föreningen ägs av två grupper: företagare och fastighetsägare. Dessa har var sin förening och tillsammans har de bildat Västerås Citysamverkan för att samarbeta och främja stadens centrum.
I föreningen kan företagare i Västerås bli medlemmar och på så vis få sitt företag marknadsfört på instagramkontot @vasterascity.
I kategorin ”Skönhet och hälsa” har Västerås Citysamverkan 38 medlemmar, men endast en handfull av dessa har marknadsförts i föreningens sociala medier. Under perioden 1 januari till 4 december 2024 publicerades 21 inlägg om företag som fokuserar på skönhet. Åtta av dessa gäller ett företag som heter Kirurgihuset, en klinik som erbjuder operationer som gastric bypass, gastric sleeve och plastikkirurgi.
Reaktioner på stan
Flera västeråsare som SVT pratat med reagerar på att ett konto med mestadels shopping, restauranger och kultur – för ”en levande och attraktiv stadskärna” – även marknadsför överviktskirurgi.
– Det passar inte in. Det känns olämpligt och särskilt när barn får upp det i flödet, säger västeråsaren Hanna Feyzi.
Maria Martinsson, vd för Västerås Citysamverkan, delar inte den bilden:
– Vi informerar om alla verksamheter och vill visa på bredden i Västerås. Det är viktigt att vi är en stadskärna för alla och är inkluderande, säger hon.
I klippet: Hör vad fler västeråsare tycker om inläggen och hur Västerås Citysamverkan motiverar inläggens plats i flödet.