Efter en period av rekordhöga matprishöjningar dämpas nu inflationen. Redan för en månad sedan flaggade matjättarna för utplanande eller till och med sjunkande priser, men nu är de mer säkra på att prisökningen stannat av och kommer att vända ner för en del varor.
– Det har varit ett trendbrott, det är helt klart. Prisökningstakten avtar och vi kommer att kunna sänka priserna fortsatt, säger Nina Jönsson, vd för ICA-gruppen.
Men det är ju stor skillnad på minskad ökningstakt och sänkta priser, blir det verkligen sjunkande priser?
– Ja, det kommer att vara sjunkande priser, men det är ett osäkert läge. Vi vet inte när kriget tar slut eller när hela världsmarknaden vänder när det gäller efterfrågan, eller för den delen utbud på grund av klimatförändringar. Allt det här skapar osäkerhet på marknaden.
”Sänkt priser på vardagsmat”
Axfood, med Willys och Hemköp, ökar det justerade resultatet under årets första månader. Mycket på grund av att lågprisprofilen Willys lockat fler kunder och växer nästan 25 procent, medan ICA tappar marknadsandelar.
Är det så att ICA är för dyra?
– Nej det är det ju inte. Det är klart att vi jobbar med vårt kunderbjudande, och vi har sänkt priser på vardagsmat just nu, säger ICA-gruppens Nina Jönsson.
Tror på kraftigt sjunkande matprisinflation
Även Axfoods vd Klas Balkow tror att lägre matpriser är att vänta, åtminstone inom vissa varugrupper.
– Jag tycker det är glädjande att råvarupriserna på mat börjar och gå ner, och trycket från våra leverantörer minskar. Så jag tycker det finns förhoppningar om att matprisinflationen kommer att avta kraftigt här nu under kommande period, säger han.
Kan man säga något om hur mycket priserna kan sänkas?
– Vi sänker så fort vi får ner priserna från våra leverantörer, men hur mycket det kan bli beror på hela kedjan och den svenska valutan, så det är svårt att sia om just nu, säger Klas Balkow.
Ica och Axfoods matpriser
ICA redovisar en klart lägre vinst för årets första tre månader (899 miljoner mot 1190 förra året). Vinstmaginalen minskade från 4.1 procent förra året till 3, 7 procent i år. ICA tappar dessutom marknadsandelar. Ica-butikernas försäljning ökade bara med 5,9 procent, medan dagligvarumarknaden växte med drygt nio procent, mätt i kronor, under första kvartalet enligt branschindex .
Axfood ökade omsättningen 16 procent, på grund av högre priser och och på grund av att Willys fått fler kunder. Vinsten ökade jämfört med förra året om man räknar bort engångspoter som till exempel satsningen på ett robotlager för torrvaror. (850 miljoner mot 653 miljoner Q1 2021)