I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier.
Uppgifterna förnekades kraftfullt av HR-direktör Chatarina Eriksson, som sa att man visserligen använder standardformuleringar om sekretess kring innehållet i avtalen, men dementerade att man skulle ha några formuleringar om att inte tala nedsättande om bolaget.
Det skulle vara en munkavle?
– Ja och så jobbar ju inte vi, sa Eriksson.
Men efter intervjun skickar SVT en uppföljande fråga, och nu kommer ett nytt besked:
”Det kan även förekomma att vi, i samband med ett avslut, kommer överens om att båda parter ska avhålla sig från att uttala sig nedvärderande om den andra parten.”
Systembolagets presschef Maria Frändegård förklarar skrivningen med att lojalitetsplikten väger tyngre än yttrandefriheten, att formuleringar av detta slag förekommer på svensk arbetsmarknad och att det inte skulle hindra någon från att larma om missförhållanden. Hon betonar att Systembolaget inte använder termen ”utköp” utan gör ”individuella överenskommelser om avslut av anställning”.
Undersökningar ”opålitliga”
Ledningen får också ny kritik för hur man beskriver arbetsmiljön när man hänvisar till goda resultat i medarbetarundersökningar.
Flera anställda menar att undersökningarna är opålitliga, eftersom enskilda chefer försöker påverka svaren och konfronterar personer som misstänks svarat ”fel”.
Presschefen svarar att undersökningen är helt anonym, bygger på forskning och används av många andra företag. ”Självklart ska undersökningen användas på ett korrekt och konstruktivt sätt och vi känner inte igen oss i den bild frågan beskriver.”
Anklagad chef beskrevs som ”talesperson”
Efter avslöjandet att högt uppsatta chefer anklagades för kränkningar svarade ledningen att man tog uppgifterna på stort allvar och utredde dem. Men en av utpekade cheferna fick samtidigt behålla en central roll i hanteringen av ärendet.
Vd Magdalena Gerger beskrev i ett mejl till socialdepartementet till och med chefen som ”talesperson” i frågan. (Se bild.)
Chefen deltog också aktivt i mediehanteringen av SVT:s granskning. Enligt pressavdelningen var dock vd:ns beteckning ”talesperson” felaktig, eftersom det var HR-direktören som var talesperson.
Både Magdalena Gerger och styrelseordförande Göran Hägglund avböjer intervjuer.
Kritiken mot enkäten – Systembolagets svar:
Tre röster om medarbetarenkäten:
- ”Då ringer högre chef och med hotfull ton: jag vet att du satt en etta (lägst betyg) på mig! Och då vet man att man har ett helvete framför sig.”
- ”Är man en avdelning/butik på 10 anställda är det inte speciellt svårt att identifiera enskilda medarbetares uppfattning, därför är ju anställda inte dummare än dom fyller positivt resultat i enkäten så slipper man problem”.
- ”Vi får veta uppifrån inom bolaget att vi inte presenterar bra nog på våra medarbetarundersökningar och man jämför med andra butiker och distrikt.”
Systembolagets kommentar:
”Vi delar inte bilden ni målar upp av vår organisation och vi kommenterar inte enskilda personer eller personalärenden. Som i alla större verksamheter så händer det att det uppstår arbetsmiljörelaterade problem men vi har väl etablerade processer för att adressera dem. Systembolaget har cirka 6000 medarbetare och 450 butiker och vår årliga medarbetarundersökning som precis är slutförd visar på ett fortsatt starkt resultat och hög svarsfrekvens genom hela verksamheten.”
Systembolaget om medarbetarundersökningarna:
”Vår medarbetarundersökning, Agerus, bygger på erkänd arbetslivsforskning och används av många svenska företag och organisationer. Självklart så har vi arbetsgrupper med lägre utfall på medarbetarundersökningen och då tillför vi stöd. Undersökningen är helt anonym och utformad på ett sådant sätt att det inte går att identifiera individuella svar. Det finns också tydliga rutiner som beskriver hur man ska arbeta med medarbetarenkäten och resultateten tillsammans i alla arbetsgrupper. Självklart ska undersökningen användas på ett korrekt och konstruktivt sätt och vi känner inte igen oss i den bild frågan beskriver.”
Om avslutsavtalen:
”I våra enskilda överenskommelser finns en klausul om att innehållet i avtalet är konfidentiellt. Dessutom påminner vi om lojalitetsplikten och det kan även förekomma att vi, i samband med ett avslut, kommer överens om att båda parter ska avhålla sig från att uttala sig nedvärderande om den andra parten. Detta innebär givetvis inte att man inte får påtala sakligt grundande brister eller oegentligheter.”
”Av lojalitetsplikten följer att arbetstagare och arbetsgivare inte ska tala nedvärderande om varandra och det förekommer på svensk arbetsmarknad att man överenskommer att detta även ska gälla efter anställningens upphörande. En sådan överenskommelse hindrar naturligtvis inte anställda från att slå larm om allvarliga missförhållanden.”