Bland annat Gabna sameby och Naturskyddsföreningen hade överklagat gruvbolagets planer på utökad verksamhet i Pajala.
Under fyra dagar avhandlades frågan i Mark- och miljööverdomstolen förra veckan. När SVT Sápmi träffar Lars-Marcus Kuhmunen några dagar senare är han försiktigt positiv.
– Jag känner goda förhoppningar om att det här faller på sin egen orimlighet, säger han.
”Många påkörda renar”
För samebyns del är det framför allt malmtransporterna som försvårar kraftigt för renskötseln. Samebyn har, enligt Kuhmunen, inte kunnat nyttja sina vinterbetesmarker fullt ut då tunga malmtransporter gått på vägarna.
– De här vägarna som lastbilarna transporterar på sicksackar längs med hela Gabnas vinterbetesmarker, säger Kuhmunen.
Han fortsätter:
– Under de år som de har haft transporter så har vi inte kunna nyttja vinterbetesmarkerna till fullo. Vid något tillfälle har vi varit ner dit men det har varit till stor olägenhet med många påkörda renar.
Ni menar att ni förlorar markerna?
– Ja, vi menar det. Transporterna gör att markerna inte går att använda till renbete.
Malmtransporterna går i dag från gruvan till järnvägen. Men samebyn ser en alternativ rutt som malmtransporterna skulle gå på. Om malmen transporterades till finsk järnväg, sex kilometer åt andra hållet, i stället så hade problemen varit betydligt mindre för samebyn, menar han.
Gruvbolaget: ”Helt avgörande att vi får tillstånd”
Kaunis Iron menar tvärtom att det är helt avgörande för dem att domstolen ger dem tillståndet. Enligt gruvbolaget skulle den nuvarande gruvan ta slut redan 2027 och då skulle de behöva lägga ner verksamheten i området.
– Att vi får ett tillstånd på plats är helt avgörande för den långsiktiga verksamheten i Pajala och den utökade gruvverksamheten i Sahavaara, säger Hans Djurberg, hållbarhetschef på Kaunis Iron, till P4 Norrbotten.
Han fortsätter:
– Ju förr vi får en dom desto bättre för då kan vi ställa in oss på det.
Domstolen väntas komma med ett beslut den 7 februari 2025.