Klimatstrategin som presenteras klockan 12 i Bryssel i dag väntas bestå av tolv delar.
– Kortfattat handlar det om att framtiden är här och nu. Förslagen kommer vara väldigt konkreta om vad som behöver göras, till exempel förslag på att bensin- och dieselbilar ska sluta säljas, troligen 2035, säger Elin Jönsson, SVT:s utsände i Bryssel.
Förslaget väntas innehålla skrivelser om klimattullar och ett system för handel med utsläppsrätter. Tullarna innebär att företag som exporterar varor till EU ska betala en avgift som motsvarar kostnaden som de europeiska företagen nu får eftersom att de ska bli mer klimatvänliga
Uppgörelsen om klimatlagen innebär också att ett oberoende klimatpolitiskt råd ska inrättas som ska följa utvecklingen och granska hur EU lever upp till de mål som sätts upp.
– Det kommer vara dyrare att köpa sådant som har mycket utsläpp i sig, produkter baserade på fossila bränslen. Det blir billigare med produkter som är baserade på förnybar eenergi. Det kommer bli jobbigare och svårare att smutsa ner, säger EU-minister Hans Dahlgren (S).
Fakta: EU:s klimatmål
EU-länderna och EU-parlamentet har i år enats om en klimatlag, med ett bindande mål om att EU kollektivt ska vara klimatneutralt år 2050. I övrigt består lagen främst av regler för hur utsläppsminskningarna ska granskas och uppdateras fram till dess.
I klimatlagen ingår även att EU till år 2030 ska ha minskat sina utsläpp med minst 55 procent, jämfört med 1990 års nivåer. EU-parlamentet tryckte på för högre krav, men nöjde sig med 55 efter löften om tydliga krav när det gäller hur mycket som ska räknas när det gäller kolsänkor, som exempelvis skogen.
I klimatlagen ingår även att nya utsläppsmål på vägen ska tas fram till år 2040. Dessutom ska ett klimatpolitiskt råd inrättas med 15 experter, varav max två från samma land.
(TT)