Processen för att bygga bil- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält, mellan danska staden Rödby och tyska staden Puttgarden, har pågått i många år.
Myndigheterna i tyska Schleswig-Holstein kommer inom de närmaste veckorna att skriva under ett godkännande.
”Godkännandet innebär att det nu finns en enighet mellan de två länderna om hur tunneln ska byggas”, skriver byggherren Femern i ett pressmeddelande.
Tunnelplanerna låg på bordet redan när Sverige och Danmark klubbade igenom bygget av Öresundsbron, då Danmark förband sig att verka för en fast förbindelse även till Tyskland.
Tyska miljöprotester
Från början var planen att tunneln skulle stå klar i år, men myndighetsprocessen har gått i långbänk. Danmarks folketing gav grönt ljus redan 2015, men på den tyska sidan har det inkommit mängder av protester, främst av miljöskäl. Även Scandlines, som driver färjorna som i dag går mellan Rödby och Puttgarden, är motståndare till projektet.
Det tyska beslutet kan dock komma att över klagas. I dagsläget är Femerns förhoppning att tunneln invigs år 2028.
Dyrare än bron till Sverige
Kostnaden att bygga tunneln är beräknat till över 50 miljarder danska kronor, och kommer att bli det största byggprojektet i Danmarks historia skriver DR Nyheder. I jämförelse kostade byggandet av Öresundsbron, som invigdes år 2000, omkring 38 miljarder svenska kronor, enligt Øresundsinstituttet.