Badande kvinna förvandlas till honungsälskande björn. Foto: Faksimil

Kvinna suddades bort från saudisk reklam – byttes mot uppblåsbar badboll

Uppdaterad
Publicerad

”Rabatt på badbassänger – missa inte det!” står det på en reklambild som cirkulerat på sociala medier. Bilden har använts i flera länder, och visar en glad familj; mamma, pappa och barn, sittande i en badbassäng. I Saudiarabien dög inte detta, och kvinnan retuscherades bort helt och hållet, och ersattes med en boll föreställande en känd och älskad björn från Sjumilaskogen: Nalle Puh.

Användare på sociala medier har under de senaste dagarna gjort sig lustiga över ändringen.

Utöver att kvinnan har förvandlats till en glad uppblåsbar björn, så har alla familjemedlemmarna fått mörka tröjor som de har på sig i swimmingpoolen.

Även Ikea raderar kvinnor

Det här är inte första gången som kvinnor har plockats bort från reklambilder i Saudiarabien.

Ikeakatalogen i svensk och saudisk tappning. Foto: IKEA

Kvinnor har suddats bort från Ikea-kataloger, något som SVT Nyheter tidigare skrivit om.

På Ikeas hemsida skrev då företaget om ”kvinnornas röst” och hade budskap som ”kvinnorna förändrar världen”, men det verkade inte gälla i den saudiarabiska katalogen. Där fanns det varken plats för tjejmiddagar eller kvinnor som arbetar vid en dator. Även en läxläsande flicka raderades.

”Borde inte ha skett”

Ikeagruppen, som producerade katalogen åt Ikea i Saudiarabien, beklagade då att kvinnor retuscherades bort.

– Självklart är detta något som inte borde ha skett, sade Ivana Hrdlickova Flygare, kommunikationsansvarig på Ikea Services.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.