Macron och Putin

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På vilket sätt planteras proryska budskap i artiklar med skönhetstips? Se videon för SVT:s genomgång. Foto: TT/SVT Grafik

Skönhetstips och kändisar ska få fransmännen att rösta bort Macron

Uppdaterad
Publicerad
SVT Verifierar ·

Under söndagen går fransmännen till vallokalerna – ett val som en prorysk desinformationskampanj vill påverka till högerns fördel. Det visar SVT:s granskning.

En timme efter EU-valet, där högerpopulistiska partiet Nationell Samling blev dubbelt så stort som det styrande partiet Renässans, utlyste president Emmanuel Macron nyval.

Några timmar senare dök det upp en artikel på en anonym nyhetssida med rötter i Ryssland. Hemsidan har sedan våren 2022 attackerat västländer med rysk propaganda, konstaterar EU Desinfolab som granskar påverkanskampanjer.

Val i Frankrike 2024

Över tusen botar sprider propaganda

I artikeln presenteras Macron som en misslyckad politiker och ett nytt styre läggs fram som lösningen på landets alla problem, enligt den proryska desinformationen.

Artikeln sprids därefter på sociala medieplattformen X av ett proryskt botnätverk känt som ”Doppelgänger”. En kampanj som övervakas av den ryska oppositionella analysgruppen Antibot4Navalny.

Med hjälp av deras data kan SVT fastställa att det spridits 108 unika artiklar av drygt tusen proryska botar under en period av två veckor. Artiklar som vill övertyga fransmännen om att rösta på högerpartierna i det kommande valet.

Olika metoder – samma mål

Påverkanskampanjen fortgår och använder sig av olika verktyg utöver nyhetsartiklarna med rysk propaganda. Bland annat sprids bilder på olika kändisar med förfalskade citat.

Proryska botar sprider bilder på sångerskan Taylor Swift med ett förfalskat citat där hon kallar de kommande olympiska spelen i Frankrike för ett politiskt och skamligt projekt. Bilder på Beyoncé sprids med ett falskt citat om att Macron är en marionettdocka som styrs av andra länder. Foto: X

Det sprids även en intervju med den franska skådespelaren Francois Cluzet, känd från filmen ”En oväntad vänskap”, med en dubbad engelsk röst som vill ge sken av att Cluzet kritiserar Macrons uttalande om att Ukraina inte får ge upp.

”Ett ryskt nederlag är en utopi, Mr Macron”, säger den dubbade rösten.

SVT hittar originalklippet där Cluzet, till skillnad från vad den dubbade versionen hävdar, pratar om sin barndom.

Intervjun som det proryska botnätverk sprider är äkta, men den dubbade rösten säger inte alls det skådespelaren sa. Foto: X/TFI Info

Macron svartmålas och högern premieras

SVT:s analys visar att huvudsyftet med den pågående desinformationskampanjen är att svartmåla Frankrikes president Macron och samtidigt lyfta det högernationalistiska partiet Nationell Samling.

Av 108 analyserade artiklar nämns Macron 63 gånger, varav 59 gånger i en negativ kontext. Enligt den proryska propagandan bryr sig Macron mer om kriget i Ukraina än att lösa Frankrikes egna problem.

Nationell Samling, partiets tidigare ledare Marine Le Pen och den nuvarande ledaren Jordan Bardella, nämns sammanlagt 62 gånger, aldrig i en negativ kontext.

Prorysk propaganda smygs även in i artiklar med skönhetstips – se vår genomgång i videon ovan.

DET HÄR ÄR ”DOPPELGÄNGER”

Doppelgänger sprider ryska narrativ vars huvudsakliga mål är att försvaga västvärldens stöd till Ukraina och skapa oenighet bland Ukrainas allierade.

Kampanjen har fått sitt namn efter strategin att använda falska kopior av betrodda nyhetssajter för att sprida budskapen. Kopiorna är närmast identiska med originalen och ska lura läsaren att avsändaren är äkta.

Budskapen sprids också via egenskapade proryska propagandasajter och ibland med hjälp av genuina nyhetsartiklar som delas vidare, om de går i linje med Kremls narrativ.

Kampanjen har pågått sedan åtminstone maj 2022 och avslöjades av EU Disinfolab i september samma år. Trots det fortsätter kampanjen obehindrat.

Meta och franska myndigheter har kunnat knyta påverkansoperationen till två ryska företag: Struktura och Social Design Agency.

Källa: EU Disinfolab

SÅ GÅR SPRIDNINGEN TILL

Desinformationen sprids på sociala medier som X och Facebook. På X delas den av botnätverk – på Facebook via annonser. Så här går det till:

1. En länk som leder till en falsk artikel publiceras av en bot på X, eller i en annons på Facebook. Mottagaren ska lockas att klicka på länken med en kort och intresseväckande text och bild.

2. Mottagaren klickar på länken och hamnar först på en helt orelaterad hemsida. Det går snabbt och hinner i regel inte uppfattas. Härifrån dirigeras mottagaren vidare till den slutliga artikeln. Detta som ett sätt för att kringgå spärrar på Facebook och X, då domänerna som huserar artiklarna är flaggade.

3. Användaren kommer till artikeln.

Källa: Sekoia

SÅ GJORDE VI GRANSKNINGEN

SVT har analyserat data som samlats in av Antibot4Navalny, en rysk oppositionell analysgrupp som kartlägger Doppelgängerkampanjens aktivitet på plattformen X.

Artiklarna har samlats in mellan den 10 och 23 juni 2024. Det handlar om 108 unika artiklar som sprids av drygt 1.000 botinlägg.

Artiklarna kan härledas till Doppelgängerkampanjen genom hemsideadresserna, som kopplats till nätverket av bland annat Meta.

SVT analyserar alla artiklar för att kunna fastställa vilka franska politiker och partier som nämns samt avgöra om de nämns i en positiv, negativ eller neutral kontext.

Så arbetar vi på SVT Verifierar

SVT Verifierar kombinerar traditionell journalistik med analys av bilder, digitala fotspår och öppna källor för att verifiera uppgifter som sprids och skildra viktiga nyhetshändelser på djupet. Läs mer om hur vi arbetar på SVT Nyheter.

Val i Frankrike 2024

Mer i ämnet