En timme efter EU-valet, där högerpopulistiska partiet Nationell Samling blev dubbelt så stort som det styrande partiet Renässans, utlyste president Emmanuel Macron nyval.
Några timmar senare dök det upp en artikel på en anonym nyhetssida med rötter i Ryssland. Hemsidan har sedan våren 2022 attackerat västländer med rysk propaganda, konstaterar EU Desinfolab som granskar påverkanskampanjer.
Över tusen botar sprider propaganda
I artikeln presenteras Macron som en misslyckad politiker och ett nytt styre läggs fram som lösningen på landets alla problem, enligt den proryska desinformationen.
Artikeln sprids därefter på sociala medieplattformen X av ett proryskt botnätverk känt som ”Doppelgänger”. En kampanj som övervakas av den ryska oppositionella analysgruppen Antibot4Navalny.
Med hjälp av deras data kan SVT fastställa att det spridits 108 unika artiklar av drygt tusen proryska botar under en period av två veckor. Artiklar som vill övertyga fransmännen om att rösta på högerpartierna i det kommande valet.
Olika metoder – samma mål
Påverkanskampanjen fortgår och använder sig av olika verktyg utöver nyhetsartiklarna med rysk propaganda. Bland annat sprids bilder på olika kändisar med förfalskade citat.
Det sprids även en intervju med den franska skådespelaren Francois Cluzet, känd från filmen ”En oväntad vänskap”, med en dubbad engelsk röst som vill ge sken av att Cluzet kritiserar Macrons uttalande om att Ukraina inte får ge upp.
”Ett ryskt nederlag är en utopi, Mr Macron”, säger den dubbade rösten.
SVT hittar originalklippet där Cluzet, till skillnad från vad den dubbade versionen hävdar, pratar om sin barndom.
Macron svartmålas och högern premieras
SVT:s analys visar att huvudsyftet med den pågående desinformationskampanjen är att svartmåla Frankrikes president Macron och samtidigt lyfta det högernationalistiska partiet Nationell Samling.
Av 108 analyserade artiklar nämns Macron 63 gånger, varav 59 gånger i en negativ kontext. Enligt den proryska propagandan bryr sig Macron mer om kriget i Ukraina än att lösa Frankrikes egna problem.
Nationell Samling, partiets tidigare ledare Marine Le Pen och den nuvarande ledaren Jordan Bardella, nämns sammanlagt 62 gånger, aldrig i en negativ kontext.
Prorysk propaganda smygs även in i artiklar med skönhetstips – se vår genomgång i videon ovan.
DET HÄR ÄR ”DOPPELGÄNGER”
Doppelgänger sprider ryska narrativ vars huvudsakliga mål är att försvaga västvärldens stöd till Ukraina och skapa oenighet bland Ukrainas allierade.
Kampanjen har fått sitt namn efter strategin att använda falska kopior av betrodda nyhetssajter för att sprida budskapen. Kopiorna är närmast identiska med originalen och ska lura läsaren att avsändaren är äkta.
Budskapen sprids också via egenskapade proryska propagandasajter och ibland med hjälp av genuina nyhetsartiklar som delas vidare, om de går i linje med Kremls narrativ.
Kampanjen har pågått sedan åtminstone maj 2022 och avslöjades av EU Disinfolab i september samma år. Trots det fortsätter kampanjen obehindrat.
Meta och franska myndigheter har kunnat knyta påverkansoperationen till två ryska företag: Struktura och Social Design Agency.
Källa: EU Disinfolab
SÅ GÅR SPRIDNINGEN TILL
Desinformationen sprids på sociala medier som X och Facebook. På X delas den av botnätverk – på Facebook via annonser. Så här går det till:
1. En länk som leder till en falsk artikel publiceras av en bot på X, eller i en annons på Facebook. Mottagaren ska lockas att klicka på länken med en kort och intresseväckande text och bild.
2. Mottagaren klickar på länken och hamnar först på en helt orelaterad hemsida. Det går snabbt och hinner i regel inte uppfattas. Härifrån dirigeras mottagaren vidare till den slutliga artikeln. Detta som ett sätt för att kringgå spärrar på Facebook och X, då domänerna som huserar artiklarna är flaggade.
3. Användaren kommer till artikeln.
Källa: Sekoia
SÅ GJORDE VI GRANSKNINGEN
SVT har analyserat data som samlats in av Antibot4Navalny, en rysk oppositionell analysgrupp som kartlägger Doppelgängerkampanjens aktivitet på plattformen X.
Artiklarna har samlats in mellan den 10 och 23 juni 2024. Det handlar om 108 unika artiklar som sprids av drygt 1.000 botinlägg.
Artiklarna kan härledas till Doppelgängerkampanjen genom hemsideadresserna, som kopplats till nätverket av bland annat Meta.
SVT analyserar alla artiklar för att kunna fastställa vilka franska politiker och partier som nämns samt avgöra om de nämns i en positiv, negativ eller neutral kontext.