Direktflygen från Sverige till Finland har upphört från Arlanda till Vasa, Tammerfors och Uleåborg. Finska staten har endast ansvar för att hålla igång de mest vitala inrikesrutterna, utrikesrutterna däremot är beroende av efterfrågan och flygbolagen själva. Detta upplägg gäller alla EU-länder. Rutten Arlanda-Mariehamn undantas från reglerna som den enda utrikesrutten som får stöd av staten då Ålands självstyre har ansett att rutten är av vital betydelse för Åland.
SAS och Finnair i ett sämre ekonomiskt läge
SAS har haft majoriteten av rutterna till Finland och nu när SAS har minskat sitt utbud från fem rutter till två, ligger de jämsides med Finnair som trafikerade två rutter redan före pandemin. Båda bolagen lider av en sämre ekonomisk situation till följd av pandemin. För Finnairs del har även kriget i Ukraina försvårat bolagets ekonomi. Asienrutterna som har varit de viktigaste för Finnair har fått göras om efter att Finnair slutade flyga över Rysslands luftrum. Efter det har Asienflygen inte varit ekonomiskt lika hållbara.
”Ett problem vi måste lösa”
Kommunikationsministeriet i Finland, som är ansvarig för flygtrafiken i Finland står nu inför en ny situation:
– Asienflygen har varit grundstenen i den finska flygbranschen. Finlands försämrade tillgänglighet är ett problem som vi nu måste lösa, säger marknadsavdelningschef Emil Asp på Kommunikationsministeriet.
Varken SAS eller Finnar vill stänga dörren för nya rutter i framtiden. SAS öppnade återigen Arlanda-Åbo rutten i höst och lovar återta trafiken på Arlanda-Vasarutten i sommar. Finnair i sin tur kommer att flyga mellan Helsingfors och Visby i sommar. Men den nya ekonomiska situationen tvingar flygbolagen att se över sitt utbud med striktare glasögon.
Utöver SAS och Finnair flyger även Norwegian, Flex Flight ja NyxAir direkt mellan Sverige och Finland.
Direktflyg mellan Sverige och Finland vinter 2022-2023
Arlanda – Helsingfors
Göteborg – Helsingfors
Arlanda – Åbo
Arlanda – Mariehamn
Örnsköldsvik – Karleby/Jakobstad