• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Go-världsmästaren Lee Sedol möter Demis Hassabis inför den stora go-turneringen.

Artificiell intelligens tävlar om mästartitel

Uppdaterad
Publicerad

Världens smartaste dator möter den sydkoreanske världsmästaren, Lee Sedol, i brädspelet go. Det är en turnering som kan bli lika legendarisk som den då regerande världsmästaren i schack, Garri Kasparov, förlorade mot IBM:s superdator Deep Blue 1997.

Go är ett flera tusen år gammalt strategispel som är stort i främst Kina, Japan och Sydkorea. Det spelas av två personer, och istället för bönder, löpare och kungar spelas go med vita respektive svarta stenar. Spelreglerna är enkla men variationsmöjligheterna näst intill oändliga. 

Att besegra go har blivit en milstolpe för utvecklare av artificiell intelligens. 

– Det som gör go så speciellt är att det är det sista stora, klassiska spelet som människor fortfarande är bättre på än datorer, säger Mikael Kågebäck, doktorand i maskininlärning vid Chalmers i Göteborg. 

 Men det kommer kanske att bli en ändring på det nu. 

Vann över europamästaren 

För drygt en månad sedan publicerade en forskargrupp vid det London-baserade företaget Deep Mind en artikel i tidskriften Nature som har skakat om och fascinerat den go-spelande världen. Forskarna hade låtit datorprogrammet, Alpha go möta den regerande europamästaren, Fan Hui, och i en hemlig turnering med fem matcher vann datorprogrammet. Det var första gången någonsin en dator har vunnit över en professionell go-spelare, och det med råge, 5-0.  

Alpha go är ett program som bygger på artificiell intelligens. Det behövs inte programmerare som talar om vad den ska göra, den lär sig själv. Tekniken kallas för deep learning och bygger på artificiella neurala nätverk. 

– Man stoppar inte in någon information i nätverket, den lär sig helt enkelt själv, säger Mikael Kågebäck.  

Alpha go har fått träna på att förutsäga vad för slags drag en professionell spelare skulle göra. Efter att ha gått igenom 160 000 spel, kunde Alpha go korrekt förutsäga en professionell spelares nästa drag med 57 procent rätt.  

Forskarna bakom alpha go har också låtit programmet spela miljontals partier go, framförallt med gamla versioner av sig själv. Att programmet kunde slå europamästaren, Fan Hui, överraskade många, men han är långt ifrån i samma klass som världsmästare Lee Sedol som Alpha go ska möta på onsdag.  

Datorn måste tänka intuitivt  

För att vinna över en professionell go-spelare måste datorn tänka strategiskt och kunna tänka över hundra steg framåt. Go-spelare pratar också gärna om intuition. De kan inte förklara varför de gjorde ett visst drag mer än att det intuitivt kändes rätt. 

– Det svåra för datorer är att ha ett helhetsperspektiv, om man exempelvis lägger sina stenar uppe i högra hörnet kan det vara förödande för andra sidan, säger Daniel Jensen som är ordförande i Svenska goförbundet. 

Men just den förmågan att se helheten löser datorn genom att bli bra på mönsterigenkänning, och desto fler matcher den har spelat desto fler mönster kan den relatera till och på så sätt bygga upp sin intuition. Daniel Jensen anser inte att det räcker.   

– Jag tror att Lee Sedol vinner över Alpha go med 5-0 , för Alpha go är inte alls lika uppfinningsrik som Lee Sedol.  

Det är många som har analyserat Alpha gos fem matcher mot Fan Hui och de har konstaterat att programmet gjorde flera misstag. Alpha go bedöms att inte ens hamna på hundra i topp listan bland världens bästa go-spelare. Men mycket har hänt sedan i oktober då den första turneringen ägde rum. 

 – Jag tror att Alpha go vinner men det kommer att bli en jämn match. Deep Mind kommer att använda mycket mer datorkraft nu! Säger Mikael Kågebäck. 

Den ultimata utmaningen 

Alpha go har också tränat en hel del sedan i oktober, så ingen vet faktiskt nu vilken nivå programmet befinner sig på. Hjärnan bakom Alpha go är Demis Hassabis och han har hävdat att ett år av utveckling och inlärning för artificiell intelligens motsvarar flera tusen år av inlärning för en människa. Så det är möjligt att Alpha go spelar extremt mycket bättre idag än för ett halvår sen.  

– Alpha go spelar på ett väldigt mänskligt sätt, den blir bara starkare och starkare för varje spel. Go är det ultimata spelet, det rikaste vad gäller intellektuellt djup. Det är fascinerande, vackert och spännande att vi inte bara har lyckats bemästra spelet, utan ha gjort det med häpnadsväckande och intressanta algoritmer, säger Demis Hassabis till den brittiska tidningen The Guardian. 

Han är full av tillförsikt inför den kommande turneringen. Det är mycket som står på spel.  

– Alpha go har kunnat visa att vi kan använda deep learning inte bara för mönsterigenkänning utan också för mer generella uppgifter där strategi är viktigt, säger Mikael Kågebäck.  

Artificiell generell intelligens 

Alpha go är ett kliv på vägen emot AGI, artificiell generell intelligens, vilket gör den typen av program väldigt användbart. Ett program som bygger på AGI kan behandla en enorm mängd lösryckt information och omvandla det till kunskap. Det kan vara en av anledningarna till att Google köpte Demis Hassabis företag Deep Mind för 7,5 miljarder svenska kronor för två år sedan.  

Så Lee Sedol, 33 år, möter en mäktig fiende i morgon. Turneringen består av fem matcher varav den sista spelas på tisdag den 15 mars och matcherna direktsänds här. Bakom Lee Sedol står en samlad go-värld som håller andan.  

Daniel Jensen tror på den mänskliga hjärnan.  

 – Om Lee Sedol bara skulle förlora en match så skulle det vara en sensation, Lee Sedol är som Zlatan för go-världen. Han är en kreativ spelare och har de tre senaste åren varit helt världsledande. 

Det här go

Det är så enkelt att spela att det går att lära sig reglerna på bara några minuter, men det tar två livstider att lära sig det till sin fulländning, sägs det. Spelet go uppfanns i Kina för flera tusen år sedan och därefter spreds det till Japan och Korea. I de här länderna anses go vara en sport för hjärnan, du kan studera go på universitet, och det finns egna go tv-kanaler. 

Go är den japanska benämningen på spelet, och har också blivit den svenska. I Kina kallas det för we-qui och i Sydkorea baduk. 

Go spelas med svarta och vita stenar på skärningspunkterna i ett rutnät som är 19x19 stort. Den som med sina stenar kontrollerar störst område på spelplanen vinner.  

Spelarna får lägga ut en sten åt gången på planen, och det finns knappt några restriktioner var man får placera sin sten, till skillnad från schack där reglerna för hur varje pjäs på planen får röra sig är strikta. Och det är det som är den stora skillnaden mellan schack och go, ur ett datorprograms synvinkel.  

Vid varje drag i go finns det i genomsnitt 250 stycken att välja emellan. En match innehåller ungefär 150 drag. För att ta reda på hur många möjliga drag det finns i ett parti go så måsta man multiplicera 250 med sig själv 150 gånger. Det blir ett extremt stort tal, långt fler än antalet atomer i det kända universum. Och jämfört med schack: Du måste spela tio upphöjt till 236 stycken schackpartier för att komma upp till lika många möjliga drag som i ett enda parti go. Det motsvarar ett tal med en etta följt av 236 nollor.  

Alltså: 100 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 partier av schack måste du spela för att komma upp i lika många möjliga drag som i ett enda parti go. Det är därför vanliga schackdatorer inte kan spela go på högre nivå.  

Schack: I varje drag finns det i genomsnitt 35 alternativ, och man gör ungefär 80 drag per parti.   

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.