Som förälder har man kanske undrat hur det gick till när barnet från ena dagen till den andra lärt sig flera nya ord. En ny studie visar att de flesta spädbarn ser ut att ha lärt sig nya saker helt plötsligt, men att hjärnaktiviteten i själva verket ökar stadigt mellan varje ny inlärd förmåga.
Klurar länge
Det här kan alltså betyda att barnen klurat länge på en uppgift, innan de faktiskt utför den. När barn lär sig prata kan det se ut som att de lärt sig nya ord över en natt, men de har lyssnat, tänkt och bearbetat informationen under en lång tid innan de faktiskt säger orden.
– Utvecklingen kan på ytan se ut som snabba stötar av nya förmågor, men inuti sker en mer kontinuerlig, långsam utveckling som en dag resulterar i en förmåga som ser ut som att den poppade upp från ingenstans, säger Koraly Perez-Edgar, professor i psykologi vid Pennsylvania State University, USA, och en av forskarna bakom studien, i ett uttalande.
Bättre förståelse
Forskargruppen från Pennsylvania State University, USA, följde 28 spädbarn från att de var sex månader gamla fram tills att de blev ett år. Barnen fick delta i kognitiva tester och deras hjärnaktivitet uppmättes.
– Genom att vi både observerat spädbarnens beteende och tittat på vad som händer i hjärnan kan vi få en bättre förståelse för vad som händer i hjärnan när spädbarn inte blir bättre på uppgifter kontra när utvecklingen sker väldigt snabbt, säger Leigha MacNeill, doktorand i psykologi vid Pennsylvania State University, USA, och en av forskarna bakom studien, i ett uttalande.
Vidare forskningsmöjligheter
Gustaf Gredebäck, professor i utvecklingspsykologi vid Uppsala universitet, tycker att studien är intressant och öppnar upp för nya sätt att förstå barns inlärningsprocess.
– Det är spännande att de jämför vad som sker i hjärnan med hur barnen uttrycker sina förmågor. Det öppnar upp för vidare forskningsmöjligheter där man kan få en djupare förståelse för vad det är som händer när barn lär sig nya saker, säger Gustaf Gredebäck.
Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Child Development.