Skolverket ändrade läroplanen för förskolan år 2018, och en av de nya punkterna var digitala verktyg. Med digitala verktyg menas både fysiska enheter som datorer, smartphones och kameror, såväl som digitala medier, inklusive webbsidor, sociala medier och digitala tidningar.
– Digitalisering har blivit ganska synonymt med just iPads och det typen av datorplattor, säger Robin Samuelsson, forskare i nordiska språk vid Uppsala universitet.
Robin Samuelsson och hans kollegor har i en ny studie jämfört lek med surfplattor och fri lek utan surfplattor och upptäckt att barn leker mindre kreativt när de använder surfplattor.
Alla barn ska jobba med digitala verktyg
I läroplanen står det att “förskollärare ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande”. Alltså ska barn från och med att de får börja förskolan vid ett års ålder, och ibland även tidigare, arbeta med digitalisering.
– Skrivningarna i förskolans läroplan speglar det som politiken ville då och det som forskningen lyfte fram då, säger Pernilla Sundström, enhetschef på Skolverket.
Utvärdering klar nästa år
Skolverket gör just nu en stor utvärderingsstudie som kommer vara klar nästa år. Rapporter, aktuell forskning och politiska uppdrag kommer läggas samman till ett kunskapsunderlag som kommer ligga till grund för nästa revidering av förskolans läroplan.
– Det är väldigt viktigt att förskolan jobbar aktivt med de här frågorna så att det inte bara leder till ökad skärmtid för små barn. Däremot så är det så att digitaliseringen finns i samhället och det är viktigt att även små barn kommer i kontakt med det., säger skolminister Lotta Edholm (L) i en intervju med SVT.
Rekommendationerna – när ska barn börja använda digitala skärmar?
World Health Organization (WHO) – Barn under två bör inte använda skärmar. Barn i åldern två till fyra ska använda skärmar i max en timme om dagen, ju mindre desto bättre.
American Academy of Pediatrics (AAP) – Ingen skärm innan 18 månaders ålder, med undantag för videochattar med släktingar och vänner (tillsammans med en vuxen). Barn i åldern två till fem bör använda skärmar högst en timme på vardagar, och högst tre timmar på helgen.
Tyska förbundsministeriet för hälsovård – Ingen skärmtid får småbarn. Förskolebarn bör använda skärmar så lite som möjligt, högst en halvtimme om dagen.
Skolverket – Förskollärare ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.