Ny forskning: Surfplattor minskar kreativiteten på förskolan

Uppdaterad
Publicerad

Digitala verktyg ingår i läroplanen för förskolebarn, redan från ett års ålder. Nu visar svensk forskning att småbarnens lek med surfplattor ser helt annorlunda ut än annan lek.

Surfplattor är populära på förskolor och de avlastar många föräldrar i vardagen. Det finns en mängd appar som lär ut matte, språk och en många andra färdigheter, och de kan ha en positiv inverkan på barns utveckling. Nu visar svenska forskning på en negativ sida med pekskärmarna.

Kreativ lek förbereder barn för vuxenlivet

Robin Samuelsson är forskare i nordiska språk vid Uppsala universitet och har tillsammans med sina kollegor genomfört en studie med förskolebarn, för att jämföra lek med surfplattor och vanlig lek med leksaker.

– Vår studie visar att barn inte är kreativa med surfplattor på samma sätt som de är i andra lekar, menar Robin Samuelsson.

De flesta forskare i Robins fält är överens om att det är väldigt viktig för barn att få leka kreativt. Den kreativa leken har nu visats starkt bidra till att det går bättre för barnen i framtiden.

– Den här typen av lek handlar inte om bara om barndom utan förbereder barn för skolan och för att bli vuxna, säger Robin Samuelsson.

Williams kreativa lek är inte bara rolig, utan kan också förbereda honom för framtiden. Foto: SVT.

Robotar istället för surfplattor

Enligt Robin Samuelsson finns det redan nu bra alternativ till skärmarna, som ändå låter barnen utveckla sina digitala förmågor.

– Vi tittar idag på programmeringsrobotar som ett sätt att arbeta digitalt på förskolan fast utan skärmar. Det är någonting man intresserar sig väldigt mycket för internationellt också, säger Robin Samuelsson.

Så gjorde forskarna

Robin Samuelsson och hans kollegor har i sin studie använt ett ramverk för att dela in lek i två olika kategorier. Den första kallas epistemisk lek och är i grunden utforskande för att sedan bli bemästrande. Den kan äga rum när barn utforskar en trädgård i ett spel och sedan lär sig hur man klipper gräset och vattnar blommorna. Den andra typen av lek kallas ludisk lek och innefattar fantasilekar som mamma-pappa-barn. Den handlar främst om att leka med och skapa symboler. Barnen som forskargruppen arbetade med lekte epistemiskt, eller utforskande, med surfplattor. Ludisk lek förekom däremot inte ofta, så den kreativa leken försvann nästan helt och hållet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.