Samtidigt som hotet omklimatförändringar växer, så ökar transporterna i världen. Varoroch människor blir allt mer rörliga och i takt med det ökarkoldioxidutsläppen från bilar, flyg och lastbilar.
Transporterna ökar
I dag står transportsektorn för 23 procent avvärldens totala utsläpp av växthusgaser, och om utvecklingenfortsätter som i dag kommer siffran fördubblas fram tillår 2050, enligt de senaste prognoserna från FN:s klimatpanel, IPCC.
Men det går att vända trenden, hävdar en studie som nu publiceras iScience.
Orsaken är att just transporterna fortfarande i storutsträckning är mycket beroende av fossila bränslen, så det finnsstora möjligheter för att effektivisera bränsleförbrukningen.
Problematiskt område
Inför det stundande klimattoppmötet i Parispresenterar forskarna en strategi som de menar skulle leda till attkoldioxidutsläppen från alla transporter skulle kunna halveras framtill år 2050.
Just transportsektorn ses som ett problematisktområde eftersom den är så beroende av fossila bränslen ochsamtidigt växer kraftigt i länder som Kina och Indien.
Öka effektiviteten
Enligt studien går det attminska transportsektorns beroende av fossila bränslen genom ökadeffektivitet, stora satsningar på kollektivtrafik och en storskaligövergång till eldrivna bilar.
”Det blir väldigt svårt att uppnå enminskning av utsläppen om vi inte ställer om det system som vi hari dag”, menar en av forskarna.
Bortglömt problem
Transportsektorn har länge varit i skymundan i klimatdebatten, säger Björn-Ola Linnér,klimatforskare vid Linköpings universitet:
– Men i de klimatlöften som många länder nu skickat ininför klimatmötet i Paris, finns det en större medvetenhet kringjust det här och i många megastäder finns det planer på att införamer elektrifierade transportsystem, som spårtaxi och att ställa ominfrastrukturen så att man minskar bilberoendet.
Elväg för tung trafik
På Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm pågår flera projekt som går ut på att hitta lösningar för hur koldioxidutsläppen ska kunna minska inom transportsektorn. Peter Georén, föreståndare på Integrated Transport Research Lab, ITRL, tror att elvägar är något som kan fungera för tung trafik:
– Det innebär att man tar el via en ledning eller kontakt direkt till elbilen, som är i ständig kontakt med ledningen. Då kan man spara väldigt mycket på lastbilssidan.
Digitaliseringen skapar nya möjligheter
Peter Georén menar att det finns stora möjligheter i och med digitaliseringen för att transporterna ska effektiviseras. Som internetbaserade samåkningtaxitjänster:
– Digitaliseringen har lett till en punkt där nya tjänster som verkligen kan effektivisera transporten och minska utsläppen är en verklighet, redan här och nu.