Elefantnytt: äldst är klokast

Vilken nytta gör egentligen en gammal tant när faran lurar bakom kröken? Jo, störst nytta i alla fall när det gäller elefanter. Honor över 60 år, långt efter deras reprotuktiva ungdom, är de bästa ledarna och de som är mest kapabla att fatta kloka beslut, visar en ny studie av afrikanska elefanter.

I studien undersökte man den beslutsfattande kompetensen hos elefanterna genom att spela upp olika ljud med rytande lejon. Forskarna övervakade elefanterna för att se hur de reagerade på ett ensamt rytande lejon, jämfört med tre rytande lejon, och hur de reagerade på manliga respektive kvinnliga lejon.

På grund av sin storlek kan ett enda manligt lejon utgöra ett större hot mot elefanter än flera kvinnliga lejon.

66-åriga Joyce

Den äldsta honan i en elefanthjord är alltid ledaren. 66-åriga Joyce är en erfaren och typisk ledarhona. När hon hör tre manliga lejon samlar hon ihop sin hjord i en tät falang för att avvärja en eventuell attack. Se videon till höger.

Studien av de afrikanska elefanterna är det första experimentella beviset för att medlemmarna i elefanthjord drar nytta av en äldre ledares erfarenhet när det gäller att upptäcka fara. Enligt forskarna visar studien också på hur viktigt det är att skydda de äldsta elefanterna (som oftast har den största betarna) från tjuvskyttar som vill åt betarna och elfenbenet.

Anders Nord