En fördel med elbilar är att de är energieffektiva och inte släpper ut några avgaser. Dessutom ger de inget buller. Men de elektriska bilarna är vanligtvis beroende av litiumjonbatterier. Dessa batterier innehåller förutom litium, även kobolt, mangan, nickel och grafit.
Ett forskarlag har nu tittat närmare på det förväntade flödet av material kring litiumjonbatterier till och med år 2025.
”Produktionen måste öka”
Deras analys i tidskriften Joule visar att även om det kommer att bli tillfälliga toppar i efterfrågan när det gäller litium, så kommer det inte att bli någon större svårighet att få fram tillräckligt mycket av den råvaran. Däremot finns det stor risk för att det kommer att bli brist på kobolt i en nära framtid.
– Små mängder kobolt behövs för att batteriet ska fungera optimalt. Därför menar vi att produktionen måste öka, säger Gerbrand Ceder, forskare i materialvetenskap vid University of California, till SVT Vetenskap.
Belyser problemet
I dag sker den största produktionen av kobolt i Kongo, ett land som befann sig i inbördeskrig en bit in på 2000-talet och som fortfarande präglas av sociala oroligheter.
Mikael Höök, docent i hållbar utveckling vid Uppsala universitet, forskar själv kring tillgången på naturresurser. Han tycker att forskarna har identifierat ett viktigt problem.
– Det här är en av de första studierna som så tydligt lyfter fram koboltproblematiken. Kongo står för en stor del av koboltutvinningen, och eftersom det är ett land med en hel del interna problem så kan det påverka kobolttillgången, säger Mikael Höök.
Materialfrågan är viktig
Han hoppas att fler får upp ögonen för problemet och att mer resurser läggs på att ta fram batterier utan kobolt.
– Jag tycker att man bör uppmuntra forskning som inte bara syftar till att öka energieffektiviteten, utan att man också tänker på materialfrågan när man utvecklar batterier, säger Mikael Höök.
Finns osäkerheter
Under det senaste året har priset på kobolt mer än fördubblats, vilket ger stöd för teorin om att det kan bli brist på grundämnet om inte fler gruvor öppnas. Samtidigt finns det stora osäkerheter.
Björn Nykvist, forskare i hållbara transportsystem vid Stockholm Environment Institute, efterlyser forskning som belyser två olika trender inom bilbatteritillverkningen.
– Vissa trender pekar på lägre koboltinnehåll i batterierna, medan vissa kinesiska tillverkare verkar gå från en koboltfri kemi till att använda kobolt i högre utsträckning, säger Björn Nykvist.
Fakta Koboltproduktion
I Kongo produceras omkring 66 000 ton kobolt årligen. Världsproduktionen ligger på 123 000 ton. De näst största producenterna är Kina och Kanada.
Källa: US Geological Survey