Se hur de förarlösa elrobotarna kör på Milton Keynes gator för att leverera engelsmännens onlineköp. Foto: SVT/Vetenskapens värld

Här kör elrobotar hem onlinevaror till engelsmännen

Uppdaterad
Publicerad

E-handeln i Sverige ökade i fjol med hela 40 procent visar Postnords siffror. Efterfrågan på hemleverans är stor. För att minska utsläppen görs i England försök med att låta förarlösa elrobotar leverera varor köpta online.   

I Storbritannien slog e-handeln igenom nästan tio år tidigare än i Sverige. Där är det vanligast att få varorna levererade direkt till dörren. En ohållbar utveckling med ökade utsläpp som följd, enligt Jonathan Reynolds på Oxfords universitet som forskat på leveranser i 40 år.  

Precis som i Sverige har e-handeln i Storbritannien fått ett stort uppsving under coronapandemin. Den har ökat från att stå för 20 procent av allt som köps till 30 procent.  

– Fem års utveckling har nu skett på fem, sex månader. Det är oerhört snabbt, säger Jonathan Reynolds i Vetenskapens värld.

Robotar kör hem varan 

Många budfirmor har bytt till elfordon eller hittat andra lösningar för att minska utsläppen. I staden Milton Keynes i England har ett företag börjat använda förarlösa elrobotar för att köra paketen den sista sträckan till kundens hem. På ett år har robotarna levererat cirka en miljon varor.  

Hämtskåp som hållbar lösning   

Men Jonathan Reynolds menar att vi måste ställa om och möjliggöra för fler att hämta sina paket till fots. Hämtskåp utplacerade på strategiska allmänna platser där många passerar, menar han är den mest hållbara modellen för framtiden.  

– Vi vill ha smidiga leveranser och samtidigt rädda planeten. Men vi kan inte få båda delarna.

Vill du se mer om att handla på nätet? Se Vetenskapens värld – E-handeln: Framtidens shopping på SVT Play eller måndag 29 mars klockan 20.00 i SVT2.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.