Undersökningen bygger på drygt 23.000 intervjuer med ungdomar mellan 15 – 24 år och bland dem identifierar sig 9 procent som vegetarian.
Detta kan jämföras med 2009 då samma siffra var 3 procent.
Dock visar undersökningen att begreppet vegetarian verkar ha ändrat innebörd och ofta kan vara en signal på hur man förhåller sig till kost, hälsa, konsumtion och hållbarhet.
Var femte som identifierar sig som vegetarian äter nämligen också kött ibland.
– Mat är den tydligaste identitetsmarkören för unga just nu. Värdeord som är associerade med att vara vegetarian är så pass centrala för många unga att man upplever sig vara “vegetarian” utan att de facto vara det, säger Lovisa Sterner, livsstilsexpert hos Ungdomsbarometern.
Väljer bort light-produkter och e-nummer
Att identifiera sig som vegetarian är betydligt vanligare bland flickor och kvinnor, 14 procent, än bland pojkar och män, 4 procent.
En tredjedel av de tillfrågade i Ungdomsbarometerns undersökning uppger också att de i någon mån undviker att äta kött.
Att välja bort livsmedel verkar vara en trend bland unga. I svaren kan man se att light-produkter, palmolja, sötningsmedel, tillsatser/e-nummer, vanligt socker samt laktos är det som flest personer väljer att inte äta.
På frågan om vilka begrepp som vegetarianer respektive icke vegetarianer identifierar sig med svarade vegetarianerna följande:
- Vegetarian
- Feminist
- Miljövän
- Antirasist
Medan icke-vegetarianerna svarade:
- Livsnjutare
- Feminist
- Hundmänniska
- Gamer
Fakta: Undersökningen och Ungdomsbarometern
Ungdomsbarometern är en studie som sedan 1991 genomförts årligen med 15 000 till 250.00 respondenter mellan 15 till 24 år. Denna studie genomfördes den 4 oktober till 15 november 2017 och bygger på 23.132 online-intervjuer.