Batteridrivna flygplan finns redan – men än så länge är de pyttesmå – och de klarar inte några längre sträckor.
Men flera stora flygtillverkare är inblandade i projekt som syftar till att ta fram passagerarplan som kan klara avstånd på mellan 40 och 100 mil.
En del är helt batteridrivna, andra ska drivas med en kombination av el och flytande bränsle.
”Explosion”
På Siemens i Tyskland, som tillverkar elmotorer för flygplan, han man sett en stor ökning av intresset på senare år.
– Det har blivit en explosion av projekt sedan vi startade med flygmotorer 2010. Då sa folk att det aldrig skulle fungera, men nu har vi visat att det är möjligt, rent tekniskt, säger Olaf Otta, marknadschef på Siemens e-Aircraft.
I ett av projekten samarbetar Siemens med Airbus och Rolls Royce, med målet att ta fram ett hybridflygplan som ska kunna ta 100 passagerare 100 mil, vilket skulle kunna räcka för många regionala flygningar inom Europa.
Tanken är att redan nästa år flyga ett fyrmotorigt testflygplan, där en av jetmotorerna bytts ut mot en elmotor som får sin kraft från batterier och en bränsledriven gasturbin inne i flygkroppen.
Norge satsar
Flera andra företag, bland andra svenska Heart Aerospace, siktar på att bygga helt eldrivna för färre passagerare och kortare sträckor.
Det här har man tagit fasta på i Norge, som är ett land där många flyger inrikes.
Fjordar och berg gör att en sträcka som tar 20 minuters med flyg kan ta 4-5 timmar med bil, och landet har 45 flygplatser som ligger tätt ihop.
– Vår vision är att innan 2040 ska allt inrikestrafik i Norge vara elektrifierad, säger Olav Mosvold Larsen, som är klimatansvarig på det statliga flygplatsbolaget Avinor.
Är det rimligt att tänka sig?
– Ja, det här är ingenting vi har hittat på själva, det är någonting vi har från flygindustrin. När Airbus, Boeing och Nasa, alla de stora snackar om det så menar vi att vi har vårt på det torra.
Om alla inrikesflygningar gjordes med eldrivna plan skulle det kunna betyda mycket för utsläppen av växthusgaser.
– Omkring hälften av utsläppen från norsk luftfart är från inrikestrafiken, så i Norge kommer vi att kunna reducera utsläppen tämligen mycket, säger Olav Mosvold Larsen.
På Siemens räknar man med att det kan finnas eldrivna plan i kommersiellt bruk om 10 år, men fortfarande saknas det någon riktig plan för hur man skulle kunna ersätta dagens jetmotorer för långa flygningar.