Allt fler indier blir sjukligt feta – och den ekonomiska tillväxten har inneburit att västerländsk skräpmat och en allt mer stillasittande livsstil sprider sig.
I veckan larmade landets hälsominister Jagat Prakash Nadda om att knappt en tredjedel, 29 procent, av indierna mellan 13-18 år är sjukligt feta.
2010 var samma siffra 16 procent.
– Tidigare bestod indiska barns diet av mycket grönsaker och linser. Men nu har familjer börjat äta ute allt oftare och då blir det pizza, hamburgare och pommes frites, säger näringsepidemiologen Sutapa Agarwal till AP.
Marknaden dubblas
De utländska skräpmatskedjorna har haft en hel del problem att etablera sig i landet, bland annat på grund av konkurrens från det intrikata utdelningssystemet med traditionell mat i lunchlådor, så kallade Dabbawala.
Men nu går de som tåget – speciellt bland landets yngre invånare, vilket är oroande då Indien har världens största ungdomspopulation. 356 miljoner indier är mellan 10-24 år, enligt FN.
Marknaden för högprocessad och kalorität skräpmat är i dag bara en tiondel så stor som Kinas, men väntas fördubblas mellan 2013-2016.
Av Indiens drygt 1,3 miljarder invånare lider i dag 78 miljoner av någon form av diabetes – och den Internationella Diabetesfederationen har uppskattat att den siffran kommer att vara 123 miljoner 2040, vilket kommer att innebära skenande sjukvårdskostnader.
McDonalds satsar stort
Samtidigt som den sjukliga övervikten skenar är Indien ett av de länder i världen där flest barn är undernärda. Nästan 200 miljoner indier lever i dag i extrem fattigdom.
Skräpmatskedjor som McDonalds och KFC har främst etablerat sig i storstäderna, och i huvudstaden New Delhi äter invånarna i dag 20 procent mer fett och 60 procent mer socker än för 60 år sedan, enligt siffror från den indiska läkarorganisationen.
I nuläget finns drygt 2.700 snabbmatsrestauranger från utländska kedjor i landet. Men allt fler ligger i startgroparna för att ta en del av kakan. Bland annat väntas 250 McDonalds-restauranger öppna i västra och södra Indien de kommande fem åren, lika många som i dag finns i hela landet.
Annars har kycklingkedjan KFC med sina drygt 350 restauranger blivit populär och störst är Domino´s Pizza som hittills öppnat drygt 850 restauranger i Indien och lobbat hårt för att få indiska konsumenter att se på pizza, inte som ett snack, utan som en komplett måltid.
Fakta: Kossorna togs bort från menyn
- En utmaning för de globala snabbmatsjättarna har varit att de standardiserade menyerna inte gått hem bland den indiska allmänheten och enligt analysföretaget Euromonitor International ändrade McDonalds 70 procent av sin meny när man etablerade sig i Indien.
- Bland annat kunde man inte servera nötkött i ett land där kossor är heliga – och man var dessutom tvungen att använda mer och starkare kryddor i sina rätter. Dessutom öppnades en del McDonaldsrestauranger som var 100 procent vegetariska.