REM-sömn är det sömnstadie då man oftast drömmer. Den förekommervanligen fyra-fem gånger per natt. Att få en god sömn är viktigtinför en tenta eller presentation.
Nu visar dessutom amerikanskaforskare i en ny studie med möss att det finns ett direkt sambandmellan hjärnaktivitet under REM-sömn och hur vi lär oss nya sakeroch lagrar det i minnet.
Det visade sig att en störd REM-sömn leddetill att mössens förmåga att lära sig nya saker försämrades.
Iundersökningen riktade forskarna ljus på mössens hippocampus, endel av hjärnan som spelar en viktig roll i bildandet av nya minnen.Metoden kallas för optogenetik.
Genom att rikta ljus mot vissanervceller i hippocampus under REM-sömnen kunde forskarna störade nervimpulser som påverkar inlärning och minne.
Blev mer vilsnaoch orädda
Utan att väcka mössen kunde forskarna visa attstörningar under REM-sömnen försämrade mössens förmåga att komma ihåg var nya objektlåg och kännaigen platser kopplade till smärta.
Men när forskarna däremot gjorde samma sak när mössen intebefann sig i REM-sömn försämrades inte förmågan att lära sig nyasaker.
Forskare har länge trott på sambandet mellan REM-sömn ochminnesinlärning men detta är första gången som man hittat en direktkoppling.
Studien är gjord på möss men forskarna tror att ävenmänniskans minnesinlärning kan påverkas på samma sätt.
LÄS MER:
Boyce et al, Causal evidence for the role of REM sleep theta rhythmin contextual memory consolidation (2016)http://dx.doi.org/10.1126/science.aad5252