Siffror från WHO och Folkhälsomyndigheten visar att över hälften av alla flickor och pojkar i 15-årsåldern upplever stressrelaterande besvär med sannolik koppling till skolan. Andra svenska studier visar att kopplingen handlar om utbildningens ökade betydelse för att överleva i samhället.
– Det är viktigt att förstå att anledningen till att eleverna blir stressade inte bara är för att man blir bedömd. De vet att misslyckas man i skolan så får man ett misslyckat liv. Skolan är socialt sanktionerad, där man skapar en hierarki mellan lyckade och misslyckade människor. Det gör att den får en helt annan tyngd än andra delar av livet, säger Björn Högberg som är forskare i socialt arbete vid Umeå universitet och som skrivit en studie om sambandet mellan svenska skolreformer och psykosomatiska besvär bland elever.
Se mer om skolforskning i Det svenska skolexperimentet i Vetenskapens värld på måndag den 16 maj kl 20:00 i SVT2 eller på SVT Play.