Det är de tillagda kamerorna, sensorerna och datorerna som kräver extra energitillförsel hos självkörande bilar. Något som leder till ökade utsläpp av växthusgaser. Detta enligt en ny studie från University of Michigan.
– Det här är första gången jag har sett en studie som tar hänsyn till hur den nya tekniken ombord på självkörande bilar påverkar miljön, säger Anna Pernestål Brenden, forskare föreståndare för Integrated Transport Research Lab på KTH.
Kräver mer energi
Forskarna räknade alltså på hur mycket energi självkörande bilar kräver och hur mycket de påverkar miljön under sin livstid, alltså om bilarna åkte totalt 250.000 km. De undersökte både eldrivna bilar som skapar utsläpp genom att deras batteritillverkning, och bensindrivna bilar som gör det genom förbränning.
Resultatet var att oavsett drivmedel skulle självkörande bilar kunna bidra till mer utsläpp av växthusgaser, då deras teknik som krävs för självkörning, behöver mer energi än vanliga bilar.
Bättre förare
Men forskarna räknade också på att självkörande bilar är bättre på att köra klimatsmart. Bilar som styrs av datorer kan potentiellt köra både smidigare i trafiken, snabbare på motorvägar och är i regel bättre än människor på ekokörning, en körteknik som drar mindre bränsle.
Enligt studien skulle detta kunna bidra till att självkörande bilar faktiskt inte alls släpper ut mer. Som ett bästa scenario skulle självkörande bilar till och med kunna ge upp till nio procent mindre utsläpp av växthusgaser än vanliga bilar.
Men enligt Anna Pernestål Brenden finns det mycket som döljer sig bakom den siffran.
– Den här minskningen ska inte tas som helt sann, men det redovisar forskarna själva. Det viktiga här är att de faktiskt har räknat på hur självkörande bilar skiljer sig från vanliga bilar. Något som andra studier inte har gjort.
Teknik och klimat
Studien publiceras i tidskriften Environmental Science & Technology, och har undersökt självkörande bilar med varierande teknik ombord. Exempelvis räknade man på hur avancerade kartor bilarna skulle behöva. Något som hade stor påverkan på bilarnas energikrav.
Men trots att studien har vissa osäkerheter hävdar Anna Pernestål Brenden att den är viktig.
– Det kan ju vara så att vissa bilutvecklare inte vet om hur deras teknik kan påverka klimatet. Självkörande bilar kräver mer energi och därför måste vi jobba mer med att bekämpa utsläpp på andra sätt vi inte tidigare tänkt på, säger Anna Pernestål Brenden.