Att eleverna mår bra är avgörande för deras inlärning och förmåga att kunna använda sig av sina kunskaper.
– Har man en massa kunskap men inte mår bra kan man inte bidra till samhället. Jag skulle säga att välmåendet är avgörande för att man ska kunna ta till sig och ha nytta av kunskap, säger Catrine Kostenius, professor i hälsovetenskap vid Luleå tekniska universitet.
Hon tycker att hälsokunskap borde vara mer centralt i skolan. Att lära sig mer om sin hälsa gör att man kan komma fram till när och hur man lär sig som bäst.
Flextider lätt att tillämpa
Ett annat konkret exempel som Catrine Kostenius lyfter fram är flextider som en hälsofrämjande åtgärd. Alla elever lär sig bäst vid olika tider under dagen. Flextider ger dem möjlighet att själva känna sig delaktiga i sitt eget lärande samt att må bra. Det är även ganska lätt att tillämpa.
– Lärande och hälsa går hand i hand. När man mår bra har man större möjligheter att lära sig saker, säger hon.
Enligt Linda Darling-Hammond vid Stanford universitetet är det är viktigt att samtala öppet om välmående och psykisk ohälsa.
– När vi ignorerar hur eleverna mår och hur de engagerar sig socialt begränsar vi dem på flera sätt. Det är viktigt att sätta välmående och akademiskt lärande på bordet tillsammans och arbeta för båda sakerna, säger hon i Vetenskapens värld.
Viktigt med samhörighet
Catrine Kostenius har liknande tankar och berättar att det är viktigt att även få eleverna att känna sig som en del av skolan och att de inte bara ska underordna sig den.
– Man mår bra av att känna samhörighet. Det är bra att tillsammans ställa sig frågorna, vad kan vi göra för att må bra tillsammans? Både på individnivå, klassnivå och skolnivå. Tillsammans kan man då komma fram till vad som är viktigt för just oss på den här skolan, säger hälsoforskare Catrine Kostenius vid Luleå tekniska universitet.
Se mer om vikten av att må bra i skolan i Vetenskapens värld på måndag den 28 augusti klockan 20:00 i SVT 2 eller på SVT Play.
LÄS MER:
Egenskapen som är viktigare än intelligens