SVT:s Vetenskapens värld ville veta vad trötthet gör med prestationen bakom ratten och lät därför programledaren Victoria Dyring göra ett sömnexperiment.
Hon skulle hålla sig vaken ett dygn och sedan försöka köra de knappa tjugo milen tur och retur Linköping-Gränna mitt i natten. Efter knappt en timmes körning upplevde hon att situationen blev ohållbar och tvingades bryta.
– Det här var så fruktansvärt jobbigt faktiskt. Så vidrigt att känna att man är på vippen att somna, och faktiskt gör det, och måste tillbaka på körfältet igen. Det är som en slags skräckfilm, säger Victoria Dyring.
Säkerhetsförare bredvid sig
Nattkörningen ingick i ett experiment som Vetenskapens värld gjorde tillsammans med forskare vid Väg och transportforskningsinstitutet, VTI. Victoria förseddes med elektroder som mätte blinkningar, hjärnaktivitet och andra tecken på trötthet. Hon körde på landsväg i vanlig trafik i olika stadier av trötthet både dag- och nattetid. Vid hennes sida i bilen satt en säkerhetsförare, som hade dubbelkommando och kunde bromsa bilen vid behov. Både säkerhetsföraren och Victoria kunde dessutom avbryta försöket när som helst.
Men upplevelsen blev ändå omskakande för Victoria.
– Jag hade trott att jag skulle kunna skärpa mig och hålla mig vaken, säger hon. Men sömnen kom plötsligt och jag kände hur bilen gled iväg.
Mikrosömn
När forskarna analyserade värdena från testbilen och elektroderna samt Victorias självskattning visade det sig att hon både drabbats av korta insomningar så kallad mikrosömn och episoder av lokal sömn i hjärnan under körningarna. Vid lokal sömn har man ögonen öppna, men aktiviteten i vissa delar av hjärnan går kraftigt ner.
Även under monoton körning dagtid visade mätningarna att Victoria Dyring hade mycket höga värden av sömnighet, vid ett par tillfällen faktiskt lika höga som nattetid och det påverkade hennes körprestation kraftigt. Anna Anund, forskningschef vid VTI, säger att det stämmer väl med vad forskningen visar. Trötthet handlar inte bara om att man blir sömnig mitt i natten.
– Det finns ett bidrag av lokal sömnighet i delar av hjärnan även när du är vaken och har ögonen öppna, som vi måste lära oss att förstå, om vi ska kunna garantera säkra förare, säger hon.
Se mer i Vetenskapens värld på måndag klockan 20.00 eller på SVT Play.
Sömn och olyckor
Vid var femte trafikolycka är någon av de inblandade förarna så trött att hen inte borde ha kört bil överhuvudtaget, enligt Väg och transportforskningsinstitutet, VTI.
Sömnighet bakom ratten påverkar körningen ungefär lika mycket som 0,5-0,8 promille alkohol, vilket motsvarar att dricka 2-3 glas vin.