För att gestalta rörelse har Tove Kjellmark undersökt hästar. Hon har använt tekniker som motion capture, värmekamera och 3D-scanning. Allting började med att hon skulle undersöka sig själv i rörelse. Hon ville scanna sig själv med en 3D-kamera, när hon stod på händer.
– Alla som jag pratade med och sökte hjälp från sa att “det går inte att scanna sig själv, för man måste stå blickstilla”. Medan jag var ju ute efter själva rörelsen, som är mycket mer fragmenterad och levande.
Filosofen Jonna Bornemark med
Tove Kjellmark lyckades 3D-scanna sig själv till slut. Resultatet blev en ihålig bronsskulptur i mänsklig storlek som finns på utställningen. Sedan fortsatte hon att prova sig fram för att fånga rörelse på olika sätt. På Färgfabriken visas de skulpturer och filmer som hon har gjort på vägen.
Hennes konst är processinriktad och den här processen har pågått i tre år. Den har följts av filosofen Jonna Bornemark som skrivit om det i boken “The horse, the robot & the immeasurable” som ges ut samband med utställningen.
Använder teckningsrobotar
Tove Kjellmark har länge intresserat sig för AI och hennes konst har ofta kretsat kring sambandet mellan människa och teknik. En del av utställningen är de teckningsrobotar som hon själv har byggt. Hon har programmerat dem med 3D-bilder på sina skulpturer som de ritar av.
– Det blir som en symbios eller en förlängning av mig. Jag kan lämna dem över natten, men vet inte hur det ser ut när jag kommer tillbaka. Om jag ritar själv blir det för kontrollerat. Man kan säga att hela projektet går ut på att undersöka det omätbara med mätbarhetsteknik.
Vad står det omätbara för i titeln?
– Jag tycker att hästen symboliserar det omätbara och det oförutsägbara. Det man inte kan sätta ord på tycker jag är omätbart.
Utställningen “Hästen, roboten och det omätbara” går att se på Färgfabriken i Stockholm den 15 oktober – 27 november.