På söndagen gick SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” i mål. Under tio avsnitt har programmet skildrat landets historia och gjort nedslag i händelser, livsöden och epoker som påverkat riktningen på Sveriges utveckling.
Men trots denna påkostade satsning så dalade tittarsiffrorna – endast de första två avsnitten klarade målet.
Vad exakt tittarmålet låg på per avsnitt vill SVT:s programbeställare Anna Luuk Priske inte avslöja:
– Målet med serien i stort har varit att väcka intresset för Sveriges historia. Att bidra med underhållande kunskap som många kan titta på tillsammans över generationsgränserna i många år framöver, säger hon till SVT Kulturnyheterna.
Ett mål var att nå halva Sveriges befolkning som helhet, och enligt Anna Luuk Priske har fyra miljoner sett något av serien i broadcast. Hon påpekar också att en undersökning visar att serien ökat historieintresset.
”Helt odramatiskt”
Halvvägs in pausades tv-serien i flera veckor. Därefter dalade tittandet rejält. Det första avsnittet sågs linjärt av 857 000 tittare. Men vid avsnitt sju hade en tredje del av tittarna försvunnit, något fler såg det sista avsnittet – som landade på 633 000 tittare i broadcast.
– Det är inget konstigt att en serie som har ett enormt intresse i starten tappar lite efterhand i broadcast, det är helt odramatiskt, säger Anna Luuk Priske och poängterar att det blev ”en megahit för SVT”.
Samma tittarmönster går att se på SVT Play. De första avsnitten har hög tittning, sedan faller tittningen längs med säsongen. Siffrorna ska dock tas med en nypa salt eftersom de sista avsnitten av ”Historien av Sverige” bara legat ut på SVT Play i några dagar – i jämförelse med seriens första avsnitt.
– Vi vet inte än vad exakt serien landar på, för det är en långsiktig megasatsning som ska glädja publiken under lång tid, i flera generationer, säger hon till SVT.