Den brittiska kompositören Ethel Smyths musik var länge bortglömd. Trots att hon på sin tid, i början av 1900-talet, var hyllad världen över. Hon var dessutom historisk. Hon var den första kvinnan som fick en opera uppsatt på The Metropolitan i New York. 20 år senare blev hon även den första kvinnliga kompositören att få hederstiteln ”dame”.
I början av 2000-talet återupptäcktes hennes arbete och spelas nu flitigt på konsert- och operahus världen över.
I samband med Prideveckan i Stockholm sätter Konserthuset upp en föreställning för att uppmärksamma hennes liv och gärning. Smyth var öppet lesbisk i en tid och i ett England där det var olagligt. Hon var kompromisslös, både i sin kärlek, i sitt engagemang i kvinnorörelsen och i musiken.
– Förväntningarna på henne var att gifta sig och gå in i ett familjeliv. Men hon valde istället att kämpa för sin rätt som kompositör, för kvinnors rätt och för rätten att älska, säger Sophie Helsing som har skrivit manus till föreställningen.
”Stolt och upprorisk”
Konserten har fått namnet ”Stolt och upprorisk,” som en symbol för hennes kämpaglöd. Under föreställningen kommer flera av hennes verk att varvas med texter, baserade på hennes memoarer.
Musiken framförs av en kvintett från Kungliga filharmonikerna tillsammans med operasångerskan Susanna Sundberg.
– Det är underliggande budskap i nästan varje text som Ethel Smyth har valt att tonsätta, säger Susanna Sundberg.
Dirigerar med tandborste
Konserten avslutas med kampsången ”The march of the women” som Ethel Smyth skrev för suffragettrörelsen. Då kommer operasångerskan Susanna Sundberg att dirigera publiken med en tandborste.
Historien om tandborsten spåras tillbaka till suffragettrörelsens mest dramatiska år, när Ethel Smyth kastade sten mot bland annat Downing Street 10 och dömdes till fängelse.
Väl i fängelset ska hon ha, från sitt cellfönster, ha dirigerat kvinnor på fängelsegården att sjunga kampsången. Den fängelseanpassade dirigentpinnen var hennes egen tandborste.