Bad roads på Göteborgs stadsteater.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det finns partier som är glänsande i sin svarta humor”. Hör Kulturnyheternas teaterkritiker Oskar Anesten recensera föreställningen ”Bad roads”. Foto: Ola Kjelbye

Recension: ”Bad roads” på Göteborgs stadsteater

Uppdaterad
Publicerad

I föreställningen ”Bad roads” skildras kriget innan den storskaliga invasionen i Ukraina. Trots en ojämn uppsättning är den bland det mest angelägna man kan se på en svensk teaterscen just nu, säger Kulturnyheternas kritiker Oskar Anesten.

Skådespelarna kliver ut på scen men det inte är pjäsens början. De har ett meddelande från Left Bank Theatre i Kiyv. Där spelar de samma pjäs den här kvällen. Det går ett sus genom publiken. Ett pulserande nu som sträcker sig från den ukrainska huvudstaden till Göteborg.

”Bad roads” är skriven av Natalka Vorozjbyt och skildrar kriget innan den storskaliga invasionen. Den består av sex berättelser: en rektor utan giltiga handlingar stoppas vid en vägspärr, en ung författare på väg till fronten blir tokförälskad i soldaten hon färdas med, en kvinna kör på en höna och vill återgälda förlusten.

Kvinnors utsatthet är i fokus, liksom den vardag som fortgår bortom striderna. Det handlar om kärlek och övergrepp, mörkt men fullt av dråplig humor. Uppsättningen sprakar av infall och sceniska uttryck, fyrverkerier och klubbmusik. Trots att ensemblen är svensk känns det som ett gästspel.

Regissören, Tamara Trunova syr ihop scenerna sömlöst med ett metaperspektiv, som om allt bara är teater, en brechtiansk verfremdungseffekt.

Snillrikt och plågsamt att bevittna, som om mänskliga relationer i konfliktens härd bär ett performativt drag. Men samtidigt ett problem om man behöver komma nära det faktiska krigstillståndet för att kunna förstå bättre.

Det är en något ojämn föreställning med glänsande svart humor och bitvis överlastade absurditeter. Glänser extra gör Caroline Söderström i rollen som den överromantiska författaren och Mia Höglund-Melin som en supande älskarinna i en makaber liktransport. Drastiskt och skarpt.

Från krigets Ukraina var både regissör och dramatiker på plats vid premiären. Bad roads är bland det mest angelägna man kan se på en svensk teaterscen just nu.

BAD ROADS

Av: Natalka Vorozjbyt

Var: Göteborgs stadsteater, premiär 15 mars

Översättning: Mikael Nydahl

Regi och koncept: Tamara Trunova

Medverkande: Marta Andersson-Larson, Hans Brorson, Johan Friberg, Ashkan Ghods, Mia Höglund-Melin, Carina M Johansson, Emil Ljungestig, Caroline Söderström

Scenografi och kostym: Richard Andersson

Mask: Marina Ritvall

Ljus och video: Ludde Falk

Ljud: Iryna Novikova

Intimitetskoordinator: Malin B Erikson

Dramaturg: Dmitri Plax

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.