– Problemet jag ser framför mig är att en del tidskritiskt gods inte kommer fram för att flygen inte går, säger Johan Woxenius, professor i industriell och finansiell ekonomi vid Göteborgs universitet.
Han påminner om att den stad som drabbats värst av coronaviruset – Wuhan, i den kinesiska Hubei-provinsen – har fler invånare än hela Sverige.
– Och det finns framför allt en stor bilindustri där. Det som kan påverka oss på kort sikt är om vi i våra produktionssystem har enskilda elektroniska komponenter som flygs hit och som vi är beroende av för att färdigställa en bil eller maskin, säger han.
”Ser allvarligt ut”
Patrik Tingvall, chefsekonom på Kommerskollegium, tycker att det är svår att bedöma läget på grund all osäkerhet kring viruset. För svensk del är även han oroad för hur fordonsindustrin. kan påverkas.
Just Hubei-provinsen med Wuhan har lockat till sig en lång rad stora internationella biltillverkare, vars produktion har tvärnitat. Problemet kan lätt förvärras av de långa produktionskedjorna, i många led.
– Brister i ett led får genomslag längre ned i värdekedjan och eftersom vi har en så integrerad världsekonomi kan effekterna förstoras, säger Tingvall.
Även elektronikbranschen ligger illa till. Svenska branschaktörer träffades så sent som i måndags för ett extrainsatt möte, bland annat för att diskutera utmaningar som skapats av coronaviruset.
Telefonbrist hotar
Bland annat handlar det om importen av smarta telefoner. I praktiken sker all Iphonetillverkning i Kina och Apple har tidigare meddelat att man stängt ned butiker och kontor och har begränsad verksamhet vid sina fabriker i Kina.
– Man befarar att det blir leveransproblem längre fram. Sedan är det olika beroende på transportsätt. Med båt finns det redan leveranser på väg och då uppstår problemen längre fram. Däremot när det gäller varor som skickas med flyg ser man tidigare risker, säger Klas Elm, vd för Elektronikbranschen till TT.
Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, tonar dock ned risken för allvarliga konsekvenser.
– Visst kan det ekonomiska livet stanna av helt i den staden och delstaten. Men ofta blir det bara ett hack i kurvan. Det man inte kunde köpa i september fick man köpa i oktober, och det man inte kunde producera då fick man producera nästa kvartal.
Problem för detaljhandeln
Samtidigt varnar Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms handelskammare, för att coronaviruset kan få konsekvenser för svensk detaljhandel.
– Ta exempelvis Clas Ohlson eller Kjell & Co, som arbetar väldigt mycket med försäljning av produkter som är producerade i Kina. Det finns en påtaglig risk att de kommer att drabbas.
Sveriges handelsexponering mot Kina är stor. Sveriges import från Kina lyfte med 11,5 procent till 80,1 miljarder kronor 2018, enligt statistik från Kommerskollegium. Det innebär att Kina under det året var ursprungsland till 5,4 procent av all svensk varuimport.
– Det faktum att Kina har stängt ned en betydande del av sin ekonomi kommer att få reella konsekvenser på sikt, säger Westerberg.
Färre turister
Ytterligare en sektor som drabbas i Sverige blir besöksnäringen. I januari-februari i fjol låg antalet gästnätter med kinesiska medborgare på 32 000 gästnätter varav ungefär 18 000 i Stockholm. Med reseförbud och indragna flyg är det naturligt att denna siffra påverkas negativt, enligt Westerberg:
– Den kinesiska turismen har blivit en allt större och viktigare del av turismen i Sverige. Vi tror att antalet gästnätter från just Kina kommer att bli betydligt lägre under januari-februari i år.
Fakta: Så påverkas Kina av coronaspridningen
- Kinas ekonomi befinner sig i ett chocktillstånd till följd av spridningen av coronaviruset. Landets centralbank fortsätter pumpa in pengar i finanssystemet samtidigt som betydande delar av landets industri står stilla. Samtidigt kommer nya restriktioner dagligen, senast med beslut om att stänga casinon i kinesiska Macau.
- Konsekvenserna i Kina är tydliga, där kraftiga kursras för många aktier raderat ut tusentals miljarder kronor på ledande börser i Kina. Samtidigt har tillväxtprognoserna för Kina sänkts på löpande band av ledande ekonomer.
- Världsmarknadspriserna på olja och många råvaror pressas också hårt, då många nu räknar med kraftigt minskad efterfrågan inte minst i Kina. På valutamarknaden trycks samtidigt den kinesiska yuanen nedåt efter en kort tids återhämtning med draghjälp från det så kallade fas 1-avtalet mellan Kina och USA, som skrevs på i mitten av januari.
- En del bedömare ser även en risk för att Kinas åtaganden i fas 1-avtalet, bland annat en kraftigt ökad import från USA, inte ska gå att uppfylla till följd av krisläget som har uppstått.
- Enligt den japanska investmentbanken Nomuras ekonomer kan Kinas tillväxt i första kvartalet rasa till cirka 4 procent, från 6,1 procent senast föregående kvartal.
- Flera svenska storföretag har vidtagit åtgärder på grund av viruset. SAS har ställt in resor, SKF och Electrolux har stängt ned fabriker och detaljhandelsbjässar som Ikea och H&M har stängt butiker i landet.