Nu kommer kritik från flera företag som vill leverera utrustning, som menar att offentliga upphandlingsregler försvårar försäljningen.
På nystartade Fenix Healthcare, som tillhandahåller utrustning direkt från Kina, säger man sig ha haft en order om 10 000 skyddsdräkter som skulle gått till Ambulansvården i Storstockholm. Men trots brist på skyddsutrustning i ambulanser och akutläkarbilar, och att flera bland dem som jobbar i bilarna insjuknat efter att ha smittats av Coronaviruset, blev affären inte av.
Skälet var att Ambulansvårdens regler bara tillät fakturor med 30 dagars betalningstid, medan den ökade efterfrågan gjort att kinesiska leverantörer har börjat ta betalt i förskott.
”En huggsexa om produkterna”
– Situationen i Kina är sådan att det är väldigt många som är nere och köper produkter och priserna har gått upp. Alla regeringar är där och handlar säkerhetsutrustning, så det är en huggsexa om de här produkterna – en krigszon, säger Johan Kadar, VD för Fenix Healthcare.
Enligt honom hade skyddsdräkterna, såhär en vecka efter att affären gick i stöpet, redan varit levererade till Ambulansvården i Storstockholm om det inte vore för kravet på 30 dagars betalningstid.
– Vi hade dem på lager, så vi kunde skeppa dem från Kina på två till fem dagar.
Mångdubblade priser
Från Ambulansvårdens sida säger man att har blivit kontaktad av ett stort antal företag och privatpersoner som vill sälja skyddsutrustning, men att priserna mångdubblats sedan innan Coronakrisen på grund av den ökade efterfrågan, och att man inte kan gå med på förskottsbetalningar eftersom man inte vet om förslagen kommer från seriösa aktörer.
Man ska däremot ha släppt på regeln om 30 dagars betalningstid och kan betala så fort materialet levererats och kontrollerats. Efter att SVT ställt frågor om policyn kommer dock ett nytt besked från Region Stockholm – att man lättar på reglerna även vad gäller förskottsbetalningar.