Uppdrag gransknings kartläggning visar att det finns en omfattande bilexport från Sverige som omsätter flera hundra miljoner kronor varje år.
Några få personer i Sverige står tillsammans som ägare till tiotusentals bilar som sannolikt inte finns i Sverige längre. Och varje dag köper de nya bilar som exporteras vidare utan att någon myndighet ingriper.
Allt är möjligt tack vare det så kallade samordningsnumret. En tillfällig identitet som ges till personer som inte har – och inte ska ha – svenskt personnummer. Ett nummer som gör det lätt för den som inte vill bli hittad.
Hassan Amin i Borås har ett samordningsnummer. Han står som ägare till 1420 fordon. Men att få kontakt med Hassan visar sig vara svårt.
På den parkering i Göteborg där många av Hassans bilar dagligen lastas iväg på biltransporter vill man inte ge några svar om var Hassan finns eller när vi kan få prata med honom.
Och det finns en förklaring till varför det är så svårt att hitta Hassan. När Uppdrag granskning spårar samordningsnumret bakåt i tiden visar det sig dyka upp första gången 2007.
En asylsökande man från Libanon saknar pass. Han hittar på ett namn, får sitt samordningsnummer och åker ett par år senare tillbaka till Libanon. Men numret lever kvar.
– Har man väl fått ett samordningsnummer, så har man fått det. Det är en identitetsbeteckning som inte har något bäst-före-datum, säger Mikael Udd på Skatteverket.
Mannen från Libanon återvänder senare till Sverige, nu gift med en svensk kvinna. Han får då uppehållstillstånd – och ett svenskt personnummer. Nu har han dubbla identiteter. Ett personnummer och ett samordningsnummer.
”Hassan” kan börja handla med bilar. Han behöver varken kvitto eller bokföring till sina affärer – inte ens en adress. Och den som söker honom letar förgäves. Det finns ingen Hassan.
Uppdrag granskning lyckas till slut hitta mannen som hittat på alltihop, bilhandlaren som skapat Hassan från Borås. Han är skuldfri och äger bara en svart BMW. På en svajig telefonlinje från Libanon berättar han att hans plan är att starta ett riktigt företag, med sitt riktiga namn – och fortsätta exportera bilar.
– Jag jobbade med bilar som en hobby från början. Jag har varit på Arbetsförmedlingen och de har godkänt mig. Jag ska öppna företag, säger ”Hassan”.
Men du har ju jobbat med det här i flera år, utan att ha något företag?
– Flera år, jag har bara varit i Sverige i bara tre år.
Ja, och under den tiden har du ju köpt och sålt jättemånga bilar?
– Nä... inte så många, det beror på, jag vet inte. Inte så många, min vän.
Reportrar: Henrik Bergsten och Lars-Göran Svensson
Text: Magnus Johansson