Uppdrag granskning har kartlagt några av Sveriges största bilägare. Bilägare som står som innehavare av tusentals fordon men där verkligheten är att bilarna, i en organiserad svart bilhandel, sålts och transporterats ut ur Sverige.
Ett av fästena för denna svarta marknad är en grusplan i Göteborg. En ständig ström av bilar och biltransporter – men inga skyltar om någon bilförsäljning.
När Uppdrag granskning ringer bilregistret för att se vem som äger bilarna framgår det att det inte är någon vanlig bilförsäljning som pågår.
– Å snälla du han har hur mycket som helst. Det är sida upp och sida ner med tio fordon på varje sida.
Vid en närmare kontroll visar det sig att några av bilägarna på parkeringen äger väldigt många bilar. En person står som ägare för 1516 fordon. En annan ska ha över 1400 bilar i sin ägo.
Och det finns en gemensam nämnare bakom ägarna som gör att handeln kan fortsätta utan att myndigheterna ingriper. De har inga svenska personnummer.
Istället har de så kallade samordningsnummer. En sorts tillfällig identitet för den som saknar svenskt personnummer. Det kan vara en utländsk artist som ska betala svensk skatt – eller en person på tillfälligt besök som vill köpa en bil.
– Det finns inga krav på att man ska ha någon anknytning till det svenska samhället för att få ett samordningsnummer. Syftet är att ha en identitetsbeteckning, säger Mikael Udd på Skatteverket.
Du behöver alltså inte ha någon koppling till Sverige, inte ens ha en fungerande adress. Något som skapar problem för svenska myndigheter men som skapar möjligheter för den som inte vill bli hittad – och inte vill betala skatt.
När Uppdrag granskning begär ut uppgifter från Transportstyrelsen på alla bilar i Sverige som ägs av någon med samordningsnummer framträder ett mönster av en organiserad bilhandel i stor skala som omsätter hundratals miljoner varje år.
20 000 bilar är registrerade på några få personer med samordningsnummer. Bilar som med all sannolikhet redan skeppats ut ur Sverige utan att myndigheterna reagerat. I svenska register syns det nämligen aldrig att bilarna lämnar Sverige.
Reportrar: Henrik Bergsten och Lars-Göran Svensson
Text: Magnus Johansson