• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket. Foto: SVT

Myndigheterna grundlurade av svarthandlarna

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Trots en omfattande illegal bilhandel där enskilda individer står som ägare till tusentals fordon har inte svenska myndigheter vetat om någonting.

– Det här har legat helt på skuggsidan utanför våran radar, säger Conny Svensson nationell samordnare på Skatteverket.

Varken Kronofogdemyndigheten, Transportstyrelsen eller Skatteverket har haft koll på den bilhandel som skett mer eller mindre framför näsan på dem.

Med ett samordningsnummer som enda identitet har de svarta bilhandlarna varit väl dolda för svenska myndigheter. Miljoner i skatteintäkter går förlorade och skuldbergen växer hos kronofogden.

UG – Svart bilexport

Vad kan ni göra åt det här då?

– Ja, framförallt så handlar det mycket om att vi så att säga samordnar våra insatser mellan myndigheterna, att vi förstår varandras regelverk, säger Conny Svensson på Skatteverket.

Har ni inte gjort det?

Nej. Man ska ju inte glömma bort att samordningsnummer, när det väl används på rätt sätt så ska det ju underlätta. Det ska ju underlätta för dom som kommer hit tillfälligt o ska betala skatt här i Sverige om det handlar om det exempelvis.

Men här kan man försvinna utomlands, man kan ju till och med dö, och numren lever vidare i andra personers verksamhet. Är det rimligt?

Det är definitivt inte rimligt, säger Conny Svensson.

Och att svenskregistrerade bilar för länge sedan lämnat landet i en omfattande illegal bilhandel med hjälp av samordningsnummer har inte heller Transportstyrelsen känt till.

– Vi vet inte om det, vi har ingen erfarenhet av den typen av verksamhet, säger Kjell-Åke Sjödin på Transportstyrelsen.

Om man till exempel med sitt samordningsnummer står som ägare till över tusen bilar?

– Ja alltså det.... Skatteverket brukar ju säga det att, eller dom har ju tidigare fått rapporter från oss när man har ägt mer än sex bilar på ett år och då har man ifrågasatt om man bedrivit en näringsverksamhet.

Gör ni det då?

– Nej, vi gör ju inte det, i det läget, nej, säger Kjell-Åke Sjödin.

Den enda myndighet som egentligen gjort något överhuvudtaget är Kronofogdemyndigheten.

Bilägarna som äger tusentals bilar med sina samordningsnummer, är tillsammans skyldiga flera miljoner i obetalda avgifter. Kronofogden har letat efter bilarna för att mäta ut dem.

– Problemet är ju att hitta bilarna. I en del av fallen har vi letat i närområdet vid ett flertal tillfällen, men vi hittar inga, säger Giovanni Cavaretta på Kronofogdemyndigheten.

Transportstyrelsen gör alltså ingenting och Skatteverket får inget veta. Samtidigt åker Kronofogden runt på svenska gator och letar efter bilar som sedan länge skeppats utomlands.

Reportrar: Henrik Bergsten och Lars-Göran Svensson

Text: Magnus Johansson

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Svart bilexport

Mer i ämnet