Uppdrag granskning har tillsammans med tyska ZDF och indiska Confluence media avslöjat hur Scania mutat till sig busskontrakt i Indien. Men bolagets oegentligheter i Indien handlar inte bara om mutor.
Under fyra månaders tid pågick ett arbete på en indisk kycklingfarm med att byta ut skyltar och chassinummer på Scanias lastbilar.
Kycklinguppfödaren Shyam Kumar berättar för Uppdrag granskning att 100 lastbilar passerade hans gård – och att de gamla skyltarna brändes.
– De tog bort numret och satte dit ett nytt, och sen körde fordonet iväg, säger han.
Vittnar om vad som hände
Att just hans gård användes berodde på att Shyam Kumars pappa var vän med en chef på Scania.
– Jag sa till min far att han inte borde tillåta det. Om företaget får problem kommer vi att få lida.
När Shyam Kumar i samband med intervjun ringer upp den Scania-chef som beställt och levererat skyltarna avböjer chefen att uttala sig och hänvisar till att han blivit tillsagd att inte tala om skyltbytet.
Senare samma dag berättar Shyam Kumar att Scania-chefen även försökt få honom att ta tillbaka sitt vittnesmål.
Förfalskade för att vinna affär
Förfalskningen av skyltarna berodde på att det indiska gruvbolag som beställt lastbilarna från Scania krävde lastbilar som var väl beprövade – och till viss del tillverkade i Indien. Men den äldre beprövade modellen P380 tillverkades inte längre. Däremot fanns en ny liknande modell, P410.
Genom att byta ut skyltarna på lastbilarna kunde Scania låtsas som att det var en annan modell som levererades och därmed vinna upphandlingen i konkurrens med två andra bolag, däribland Volvo.
– Vi vet om att den lokala ledningen var medveten om det här. Vår bedömning i de interna utredningar vi har gjort är att man gjorde det för att man ville vinna affären. Men det de gjorde var totalt fel och det är ett beteende som vi inte accepterar, säger Scanias vd Henrik Henriksson.
Misstankar om uppgjord affär
Affären mellan Scania och det statliga indiska gruvbolaget BCCL utreds av den indiska korruptionsenheten CBI. Enligt indisk media finns misstankar om att affären varit uppgjord – att gruvbolaget inte ens skulle ha behövt den här typen av lastbilar och att de knappt används.
När Uppdrag granskning lyckas hitta ett antal förfalskade lastbilar vid en kolgruva i delstaten Jharkhand blir stämningen hotfull.
Varken gruvbolaget BCCL eller korruptionsenheten CBI vill svara på Uppdrag gransknings frågor. Enligt Scania är de själva inte misstänkta för brott.
Ansvarig chef befordrades
Henrik Henriksson säger att Scania har agerat kraftfullt och att de personer som varit inblandade inte längre jobbar kvar. Men det stämmer inte – den chef som organiserat förfalskningen jobbar inte bara kvar på Scania, utan har dessutom befordrats.
– Ja, det är ny information som du tar fram till mig, den måste jag få titta på, och ta del utav innan jag kan kommentera det, säger Henrik Henriksson.
Efter intervjun bekräftar Scania att chefen jobbar kvar inom Scania. De säger att han medverkat i utredningen och att han agerat på order av överordnade.
Det här gruvbolaget som fick de förfalskade lastbilarna, vet de om att det var fel lastbilar de fick?
– De har fått reda på informationen, bedömer jag.
Scania har inte polisanmält det misstänkta bedrägeriet.
Se hela reportaget
Uppdrag granskning ”The Scania way” finns redan nu på SVT Play. Det sänds också onsdag 10 mars klockan 20.00 i SVT1.