Uppdrag granskning och TT har tidigare kunnat visa hur det svenska teknikföretaget Bombardier Transportation använt sig av en mellanhand – brevlådeförtaget Multiserve Overseas – när de sålt trafikledningssystem till Azerbajdzjan.
Trots att varorna gick direkt till Baku så gjordes affären upp med mellanhanden Multiserv Overseas, som först köpte och sedan sålde tillbaka produkterna – efter att ha lagt på 450 procent, över en halv miljard kronor.
Läs mer: Nya avslöjanden kring Bombardiers misstänkta mutor
Samma upplägg ska användas
Uppdrag granskning och nyhetsbyrån TT har kommit över en stor mängd intern dokumentation inifrån svenska Bombardier. Handlingarna, bland annat avtal och projektbeskrivningar, avslöjar att samma upplägg ska användas i affären där Bombardier säljer signalsystem till Mongoliet.
De hemliga dokumenten visar att svenska Bombardier så sent som februari 2016 författat ett avtal om att sälja produkterna via brevlådeföretaget Multiserv Overseas – för drygt 66 miljoner kronor. Om Multiserv Overseas kryddat räkningen när varorna sedan säljs vidare är än så länge inte känt.
Läs mer: Bombardier kan ha lurat Världsbanken
Utredning kan växa
– Vi har haft kännedom att man använt det här bolaget i fler affärer än den som vi specifikt tittar på nu, i Azerbajdzjan. Men det där avtalet har jag inte sett, säger åklagare Thomas Forsberg.
En förundersökning har inletts och tre höga chefer på svenska Bombardier Transportation är misstänkta för grovt mutbrott i affären med Azerbajdzjan. Efter att Uppdrag granskning och TT visat de hemliga dokumenten kring affären med Mongoliet meddelar åklagaren att utredningen nu kan komma att växa – att också innefatta andra länder där Bombardier använt sig av brevlådeföretaget Multiserv.
”Går till botten med misstankar”
– Ja, det kan inte uteslutas, särskilt inte när man ser ett mönster i ett visst beteende. Det här är viktiga frågor och det är väldigt viktigt att vi går till botten med de misstankar som kommer in i utredningen, säger Thomas Forsberg.
– Och det kan jag tillägga att alla åklagare världen över som agerar i länder där man verkligen tar ställning mot korruption, vi kommer att samarbeta, det gör vi alltid.
Läs mer: Bankir: ”Grottmannamässig stöld”
Besvärande för Bombardier
Sten Lindström, tidigare polischef på Ekobrottsmyndigheten, anser att systematiken i att Multiserv används i affärerna är besvärande för Bombardier.
– Det visar att Bombardier måste vara mer medagerande än vad vi tidigare kunde påstå när bara Azerbajdzjan var på tapeten – att initiativet måste komma från Bombardier och Multiserv. Något annat är inte sannolikt, säger han och fortsätter:
– Det är väl så att när man gör affärer i de här länderna måste man sockra med någonting.
Bombardier Transportation avböjer att kommentera uppgifterna.
Mutmisstänkt miljardaffär
2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg från Azerbajdzjans huvudstad Baku till Georgien. Affären är värd över 2,2 miljarder kronor.
Den 10 mars i år häktas en chef på Bombardier i Sverige misstänkt för grovt mutbrott, och fler höga chefer delges misstanke.
Samtidigt utreder TT och SVT:s Uppdrag granskning affären tillsammans med redaktionerna Radio-Canada och OCCRP.
Minst 570 miljoner kronor slussas till en mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas. Omkring 375 miljoner kronor går i sin tur till den lokala partnern Trans-Signal-Rabita i Azerbajdzjan. Det innebär att någon eller några tjänar nära 1 miljard kronor i vad som kan vara mutor.
Enligt åklagaren har Bombardier-cheferna i maskopi med azeriska järnvägsföreträdare mutat till sig upphandlingen. Företaget avfärdar det, men säger sig samarbeta med svenska myndigheter.
Källa: TT