Händelsen utspelades tidigare i år och Lidingö stad har Lex Sarah-anmält sig själv.
De fyra larmen togs emot mellan 16.40 och 17.30. Kommunen skriver till IVO att ”Kunden uppger att hen har magsmärtor och uppger senare att hen behöver en ’ambulans fort, fort’ samt att hen håller på att svimma“.
Enligt kommunen får den larmande bara “negligerande svar” från Tunstall om att hemtjänsten är på väg. Men hemtjänsten är kraftigt försenad på grund av interna samarbetsproblem. De kommer inte hem till personen förrän 18.40 – två timmar efter första larmet. Man påbörjar hjärt- och lungräddning och tillkallar ambulans. Men personens liv går inte att rädda.
Socialförvaltningens chef Stefan Heinebäck beklagar det inträffade och konstaterar självkritiskt att Lidingö missat sin egen målsättning att alltid vara hemma hos en larmande inom 30 minuter. (Se video.)
“Prioriterade fel”
Samtidigt menar han att Tunstall gjort en felaktig prioritering och borde ringt ambulans.
”Då Trygghetscentralen (Tunstall) inte prioriterade larmen på det sätt kunden önskade blev konsekvensen en fördröjning av insats” heter det i IVO-anmälan.
Tunstall vill inte låta sig intervjuas men skriver till SVT att ”vi har hanterat detta enligt satta rutiner mellan oss och kund, vilket innebär att vi både har skickat ut larmet via SMS och via samtal”.
Hänvisar till avtal
Lidingö stad håller inte med. ”Det finns inget i Tunstalls kommunikation till oss som understryker allvaret i situationen” enligt Stefan Heinebäck, som hänvisar till ett avtalsunderlag som stadgar att Tunstall ”ska bedöma larmet, få kontakt med och dirigera utföraren, enligt särskild åtgärdslista, och eventuellt larma ambulans.”
Tunstalls presskontakt Anna Bergström svarar att man ändå anser att man gjort rätt.
“Vår uppgift är att bedöma larmet, få kontakt med och dirigera utföraren, enligt särskild åtgärdslista, och det är denna åtgärdslista som är grundrutinen och processen som kommunen satt upp tillsammans med oss, och som vi har följt i detta ärende.”