Swedbank drabbades torsdag kväll av ett stort it-haveri. En uppdatering av ett system gick fel och för många kunder såg det plötsligt ut som de hade minus på sina konton.
Utnyttjas av bedragare
Bankens kundtjänst och sociala medier svämmade över av oroliga människor som inte kunde handla mat eller betala räkningar. Först ett dygn efter att problemen uppgav Swedbank att det var löst.
”Grundproblemet är löst och rättat men det finns följdverkningar som kan påverka kunder. Det finns transaktioner som inte är slutförda efter rättningarna. Detta kan göra att kunder ser ett värde som upplevs som felaktigt”, skriver banken på måndagen.
Nu varnar banken för att bedragare passar på att utnyttja situationen kring störningarna genom att ringa upp kunder och utge sig att vara från Swedbank.
– Vi uppmanar aldrig kunder att lämna ut kontouppgifter, kortuppgifter, BankID eller någonting som är personlig information till någon som ringer upp. Banken arbetar inte på det sättet, säger Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank till SVT.
Hon uppmanar den som blir utsatt att tacka nej och avsluta samtalet.
Kontakt via sociala media
Det förekommer också att Swedbank-kunder blir kontaktade av bedragare via sociala medier. Exakt omfattning på bedrägerierna är enligt Unni Jerndal svårt att uppskatta, mer än att det rör sig om ”tydliga signaler”.
– Det är viktigt för kunderna att veta att alla kontakter med banken går via våra digitala kanaler, kundcenter eller via kontor. Banken ringer inte upp och erbjuder hjälp, säger hon.