Frågan om munskydd är omdiskuterad. Världshälsoorganisationen WHO förespråkar det på platser där det är svårt att hålla avstånd, liksom flera av världens länder. Men Folkhälsomyndigheten tror bland annat att en sådan rekommendation skulle kunna skapa en falsk trygghet och leda till att människor slutar följa de råd som redan finns.
“Frågan är inte död”, meddelade generaldirektör Johan Carlsson i veckan. Om några veckor väntas myndigheten ge besked om de trots allt ska införa rekommendationer om munskydd.
”En pusselbit”
Men flera företag tar nu egna initiativ om munskydd. Tågoperatören MTRX har inget krav, men erbjuder munskydd på tåget mellan Stockholm och Göteborg.
– Folkhälsomyndigheten har varit tydliga med att man ska stanna hemma om man är sjuk eller har symptom och boka plats, men de har samtidigt varit tydliga med att de inte kan detaljstyra alla branscher. Vi väljer att lägga till ytterligare en pusselbit som kan skapa ett tryggt resande, säger tågbolagets vd Mats Johannesson.
Reaktionerna från tågresenärerna varierar, men enligt honom är det fler och fler som tar emot munskydden. Debatten kring Sveriges syn på munskydd kan ha spelat in.
Ett bolag som har gått steget längre är teknikjätten Apple, som kräver att både anställda och kunder bär munskydd i flaggskeppsbutiken i Täby centrum.
”Svårt att prata”
För Alexandra Frank var det första gången hon använde munskydd.
– Det var väldigt ovanligt, det kändes väldigt märkligt. Det var svårt att prata , och det var svårt att ha kontakt med de som skulle hjälpa en, säger hon.
Även Disney store i Solna har infört munskyddskrav för personal och kunder. Kaffeåterförsäljaren Nespresso kräver att alla anställda bär munskydd och i veckan meddelade även hotellkedjan Nordic Choice att de inför krav på munskydd för alla anställda i Norden och Baltikum.