Motorreportern Robert Collin imponeras inte av Miljöpartiets argument. Foto: TT/Privat

Bilexperten: Politikerna hatar bilen

Uppdaterad
Publicerad

”De hatar ju bilen, det är vad det här handlar om”

Det säger Robert Collin, Sveriges mest kände motorreporter, om de politiker som kraftigt vill begränsa privatbilism i städerna.

Det var i söndags som Miljöpartiets Lorentz Tovatt, Karin Svensson Smith och Rasmus Ling i en debattartikel hävdade att privatbilismen kraftigt måste minskas i städerna, till förmån för gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Politikerna pekade ut tre områden som särskilt viktiga: reformera reseavdragen, få miljözoner på plats samt underlätta för bilpooler.

– Om man tycker att våra förslag är att inskränka individens frihet, så är det vad jag tycker att bilarna gör hela tiden mot oss andra. De tar utrymme från oss som vill cykla, gå eller åka kollektivt. Bilarna inskränker vår frihet i det allmänna gatuutrymmet, säger Karin Svensson Smith.

”Allt går ut på hat”

Men motorreportern Robert Collin imponeras inte av argumenten.

– Ena dagen ska de förbjuda dubbdäck, nästa ska de förbjuda dieslar. Den tredje ska man sänka hastigheterna och den fjärde förvandlar man parkeringsplatser till cykelbanor. Allt går ju ut på att de hatar bilen! säger han.

Han tillägger att Sverige hör till de länder som har absolut bäst luftkvalitet.

– De tycker för övrigt illa om elbilen också. Sådana ska man tydligen heller inte ha, för att de tar upp plats.

”Privatbilen en uppgift – utanför städerna”

Karin Svensson Smith säger bestämt att hon inte hatar bilen.

– Privatbilen har en viktig uppgift även framöver – utanför städerna, säger hon.

Den 9 november möttes parterna i  Opinion live, SVT 1. På ena sidan Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) och Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren, på den andra Robert Collin och BilSwedens vice vd Jessica Alenius.

Se också: Interaktiv karta: Hur biltätt är det i din kommun?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.