Uppdrag granskning och nyhetsbyrån TT har kommit över mängder av hemliga handlingar från svenska Bombardier som avslöjar ett upplägg där 570 miljoner kronor misstänks ha frigjorts till mutor. Upplägget sker via en till synes meningslös mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas, i en stor affär där Bombardier ska modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg i Azerbajdzjan.
Höga chefer misstänks för mutbrott
Flera höga chefer på Bombardier i Sverige misstänks nu för grovt mutbrott.
Uppdrag granskning och TT kan i dag avslöja ett nytt brevlådeföretag, och att de misstänkta mutorna i Bombardier-härvan kan uppgå till närmare en miljard svenska kronor.
I de interna dokumenten framgår att Bombardiers azeriska partner, ett företag som heter Trans-Signal-Rabita, får cirka 375 miljoner kronor för att dra fiberkabel.
”Trans-Signal Rabita har stor erfarenhet av att dra kommunikationskabel” och att ”installera radio- och signalutrustning”, enligt ett pm hos Bombardier.
Uppdrag gransknings och TT:s samarbetspartner, journalistgruppen OCCRP, söker upp adressen där Trans-Signal-Rabita är registrerat.
Adress i vanlig lägenhet – ägaren elektriker
Det är en lägenhet i ett fattigt kvarter i Baku. Kvinnan som öppnar dörren har bett Postverket att få slippa brev till det mystiska Trans-Signal-Rabita.
– Det är bara en vanlig bostad här. Vi har bott här i 14 år. Det har aldrig varit något företag här, säger hon.
OCCRP:s reporter åker till en by i det fattiga distriktet Füzuli, 20 mil väster om Baku. Där bor den man som står som ägare till Bombardiers partner, företaget Trans-Signal-Rabita. På adressen finns höns och kossor vid ett litet slitet hus med korrugerat plåttak. Mannen som bor där har knappast dragit in hundratals miljoner kronor på ett fett kontrakt med staten. Han är elektriker.
Läs mer: Nya avslöjanden kring Bombardiers misstänkta mutor
Ägaren: ”Jag vet ingenting”
– Företaget är registrerat i mitt namn, men det är andra som driver det. Jag vet ingenting, säger mannen.
Totalt kan alltså uppåt en miljard kronor – 570 miljoner via Multiserv och 375 miljoner via Trans-Signal-Rabita – ha hamnat i azeriska politikers och tjänstemäns fickor.
De som betalat notan är sannolikt folket i Azerbajdzjan – skattebetalare och tågresenärer som ofta bor i lantliga ruckel och fallfärdiga lägenheter.
– Korruptionen är ett av vår tids största gissel. Det är roten till mycket fattigdom, miljöförstörelse och brott mot mänskliga rättigheter, säger Louise Brown, antikorruptionsrevisor, som tagit del av kartläggningen.
Läs mer: Bankir: ”Grottmannamässig stöld”
”Designat för mutor”
Vad tänker du kring hela projektet?
– Det är riggat och designat för mutor – tyvärr så är det den slutsatsen man kan dra.
I ett pressmeddelande från huvudkontoret i Kanada förnekar Bombardier att affären i Azerbajdzjan varit riggad – men meddelar att koncernledningen inlett en internutredning.
– Vi samarbetar med myndigheterna och det är allt vi har att säga i nuläget, säger Barbara Grimm, kommunikationschef på Bombardier Transportation, till Uppdrag granskning på telefon.
Men vi har funnit vad som ser ut att vara två fejkföretag, som tar emot nästan en miljard svenska kronor. Vem har fått pengarna?
– Som jag sagt, i nuläget ger vi inga ytterligare kommentarer.
Mutmisstänkt miljardaffär
2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg från Azerbajdzjans huvudstad Baku till Georgien. Affären är värd över 2,2 miljarder kronor.
Den 10 mars i år häktas en chef på Bombardier i Sverige misstänkt för grovt mutbrott, och fler höga chefer delges misstanke.
Samtidigt utreder TT och SVT:s Uppdrag granskning affären tillsammans med redaktionerna Radio-Canada och OCCRP.
Minst 570 miljoner kronor slussas till en mellanhand, brevlådeföretaget Multiserv Overseas. Omkring 375 miljoner kronor går i sin tur till den lokala partnern Trans-Signal-Rabita i Azerbajdzjan. Det innebär att någon eller några tjänar nära 1 miljard kronor i vad som kan vara mutor.
Enligt åklagaren har Bombardier-cheferna i maskopi med azeriska järnvägsföreträdare mutat till sig upphandlingen. Företaget avfärdar det, men säger sig samarbeta med svenska myndigheter.
Källa: TT