Cyklisterna sticker ut i statistiken – antalet olyckor ökar

Uppdaterad
Publicerad

Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder och under de senaste 25 åren har antalet allvarligt skadade minskat för alla trafikslag utom ett – cykeln.

Regeringen har som mål att öka andelen cyklister i Sverige och en av de förutsättningar som lyfts fram är en säker trafikmiljö. Men trots detta minskar inte antalet cykelolyckor. Statistik från Trafikverket och Transportstyrelsens nationella cykelbokslut visar att antalet allvarligt skadade cyklister har ökat de senaste tio åren. Detta trots att antalet allvarligt skadade i personbil minskar.

Christopher Patton är utredare på Transportstyrelsen och enligt honom kan det finnas flera förklaringar.

– En anledning är så klart att fler människor cyklar men även att elsparkcyklar räknas in i olycksstatistiken för cyklister.

”Det går snabbt”

En av de som cykelpendlar till och från jobbet är Olof Hedelin. Han tror att cykelolyckorna kan bero på att det är många som ska samsas på liten yta.

– Jag tycker man märker att det är fler och fler som cyklar. Det är trångt och det är en del som cyklar mot rött. Jag ska väl erkänna att även jag har gjort det någon gång faktiskt.

”Måste finnas ökad förståelse för cyklister”

Per Hasselberg är ordförande för föreningen Cykelfrämjandet vars mål är att få fler att cykla. Han menar att utformandet av cykelbanor är det viktigaste för att minska antalet olyckor.

– Sverige har varit bra på att skapa en tilllåtande miljö för bilar och tyngre fordon som har lett till färre olyckor. Det tänket saknas när man planerar cykeltrafik, det finns alldeles för många exempel på höga kanter och stolpar mitt i cykelbanan som gör det osäkert att cykla.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.