Tomas Tobé (M) och Charlie Weimers (SD)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tidöpartierna är överens om att kompensera bilisterna för ökade kostnader. Men EU-kandidaterna Tomas Tobé (M) och Charlie Weimers (SD) har olika bild av hur det ska gå till. Foto: SVT/TT

Efter EU-beslut: Priserna på bensin och diesel kan höjas

Uppdaterad
Publicerad

Sverige har i dag bland de lägsta priserna på bensin och diesel i Västeuropa. Men snart kan en prisuppgång vänta när EU:s nya system för utsläppsrätter börjar gälla.

– Vi kommer få en prisökning på 6 till 8 kronor rakt av, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

Sänkt skatt på bränsle och minskade krav på inblandning av biobränsle har tryckt ner de svenska drivmedelspriserna på Västeuropas lägstanivå. Men snart kan bränslepriserna vända uppåt igen.

År 2027 träder ett nytt system för handel av utsläppsrätter i kraft, som en del i EU:s klimatpaket ”Fit for 55”. Regeringens bedömning är att priserna på bensin och diesel inledningsvis kommer att öka med cirka 1,50 kronor per liter.

EU-val 2024

Men osäkerheten är stor och mycket hänger på hur marknaden för utsläppsrätterna utvecklas.

”Stegrande effekt”

Ett tyskt forskningsinstitut räknar på prisökningar uppemot 6 kronor litern, och det beror på att elektrifieringen inom EU inte går så snabbt som väntat. Även Ronny Svensson, tjänstebilsexpert på konsultföretaget Ynnor, räknar med en kraftig uppgång.

– Vi kommer åtminstone få en prisökning på 6 till 8 kronor rakt av redan i början av 2027. Sedan kommer det bli en stegrande effekt beroende på hur auktionerna på utsläppsrätterna blir, och vi bedömer att det blir en fördubbling av drivmedelskostnaderna, säger han.

Konsumenter ska kompenseras

En styrmedelsutredning ska föreslå hur konsumenter och verksamheter ”fullt ut ska kompenseras” för en prisuppgång. Det skulle kunna ske genom nya skattesänkningar och pengar ur EU:s sociala klimatfond.

– Regeringen har sagt att man fullt ut ska kompensera för detta och jag tycker att det är den enda rimliga vägen. Det vill säga: Det ska inte bli en ökad kostnad vid pump, säger EU-parlamentarikern Tomas Tobé (M).

När EU-parlamentet röstade om frågan var alla svenska partier för, med undantag för SD. Partiet står däremot bakom regeringens förslag om att införa systemet i Sverige.

EU:s utsläppshandel

Det nya systemet ETS2 börjar att gälla 2027 och rör vägtrafik och uppvärmning av byggnader. Regeringen vill också inkludera exempelvis jord- och skogsbruksmaskiner.

Systemet är obligatoriskt och syftet är att få berörda sektorer att minska utsläppen med 42 procent till 2030 jämfört med 2005.

Till och med 2029 införs ett ”mjukt pristak” på utsläppsrätterna som ska hålla priserna under 45 euro.

Antalet utsläppsrätter i systemet kommer att minska årligen.

Regeringen räknar med att priset på bensin och diesel inledningsvis ökar med cirka 1,50 kronor per liter. Flera bedömare tror att det blir betydligt mer kostsamt vid pump.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-val 2024

Mer i ämnet