Sedan regeringen den 8 november över en natt tog bort bonusen på 50 000 – 70 000 kronor för elbilar har försäljningen till privatpersoner tvärnitat, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Bilden bekräftas av Johan Åkhagen Holm, vd på bilfirman RA Motor.
– Det är en markant nedgång på elbilar sedan bonusen försvann. Det är nästan som en av- och påknapp. Det har slagit jättemycket, säger han.
I bilhallen tittar kunden Sorin Andrei på nya modeller, men efter den slopade bonusen kommer han inte att välja en ny elbil.
– I tre år har jag kört bara elbil men sedan de tog bort elbonusen ändrade jag mig och gick tillbaka till en hybridbil, som också är miljövänlig men går på bensin, säger han.
Tusenlappar skiljer
En liten elbil har nu blivit omkring 2 500 kronor dyrare i månaden att leasa. Om den tidigare kostade 3 000 kronor i månaden kan samma bil nu kosta cirka 5 500 kronor. Borttagen bonus lägger på cirka 2 000 kronor, och höjd ränta cirka 500 kronor enligt Mobility Sweden.
En större och dyrare elbil kan ha ökat med 3 000 till 5 000 kronor beroende på höjd räntekostnad. Ovanpå det kommer påverkan från inflation och dåliga tider.
– Kombinationen gör att privatkunder nu inte köper laddbara fordon, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
Större tapp väntar
Hittills i år har privatkundernas andel sjunkit från 50 till 37 procent av nyregistrerade bilar. Men tappet är mycket större än så eftersom leveranstiden kan vara upp till ett år.
Hur få som köper en elbil idag kommer att synas först i höst när de inregistreras, men det görs få beställningar i dag enligt Mobility Sweden. Uppgifterna är inte offentliga, men branschens temperaturmätare ligger i botten.
– Tyvärr kan vi se att ordertakten har fallit dramatiskt så att marknaden är iskall för privatkunder. Däremot hålls marknaden uppe relativt bra när det gäller företagskunder, säger Mattias Bergman.