Beslutet i EU-domstolen i maj slog fast att enskilda personer kan ha rätt att få vissa sökresultat om sig själva borttagna från sökmotorn Google.
Hittills har Google fått begäranden från nästan 159.000 personer och har tagit bort över 185.000 webbadresser av totalt över 531.000 som de fått begäranden om – knappt 42 procent. I Sverige har Google fått in över 4.200 begäranden om nästan 15.400 webbplatser och även här ligger antalet borttagna sökresultat på knappt 42 procent.
Länkar kan hittas trots EU-domen
Men enligt Andreas Ekström – som bland annat skrivit boken ”Google-koden” – är EU-domstolens beslut tandlöst eftersom man kan hitta länkarna genom att söka på amerikanska Google.
– Man kan gå till google.com och söka från den amerikanska sökmotorn. Men så fungerar det med alla regionala avvikelser. I Tyskland till exempel kan du inte komma åt tysk nazistisk memorabilia på google.de – tyska Google – men går du in på google.com hittar du det. Även om du befinner dig i Tyskland. Det här är ett bra exempel som visar att vi behöver en global lagstiftning kring de här frågorna, säger han.
Så risken för att det blir en form av censur, att människor kan frisera bilden av sig själva, är inte så stor trots domen?
– Sökvägen blir ju lite svårare. Men på de ursprungliga sidorna finns informationen ändå kvar. Det handlar ju inte om att begära att till exempel en tidning ska ta bort något från sitt arkiv.
Domen en ögonöppnare
Andreas Ekström tycker ändå att EU-domen är bra därför att den har satt ljuset på många frågor som måste lösas när det gäller integritet på nätet.
– Jag är glad att man har fått upp ögonen för att det behövs internationell lagstiftning och normbildning, säger han.
Det som han tycker är tveksamt i tillvägagångssättet är att det är företaget Google självt som avgör vilka länkar som ska plockas bort från sökresultaten.
– Det är en klassisk redaktionell bedömning som Google ska göra. Det är halvlyckat. De vill inte göra det och har inte som tradition att göra det. Kanske har de inte den bästa kompetensen att göra det heller. Men det som är bra med domen är att den sätter ljuset på att man inte kan vara bara en neutral teknikspelare i informationsbranschen utan man måste tala klarspråk om vilka etiska och redaktionella principer som gäller. Etik, teknik och publicistik har gift sig samman, säger Andreas Ekström.
Koppling till personnamn
Vet du vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att en länk ska kunna tas bort?
– Det är lite otydligt. Det ska finnas en koppling till personnamn. Det kan vara till exempel att där finns något om att någon begått ett mindre brott för 15 år sedan, något som visserligen är sant men kanske inte längre relevant eller som är en historisk belastning som kanske inte blir riktigt rimlig.
Fick nej – är nöjd
Andreas Ekström har själv testat att få en länk bortplockad från Google. Det lyckades inte – och det är han nöjd med.
– Jag valde en autentisk länk med en harmlös invändning mot en av mina artiklar. Jag ville se om de var alerta. Det blev korrekt hanterat, efter en tid svarade de att det var ingen orimlig publicering och det var det inte heller. Det jag var rädd för i min första analys av EU-domen var att de inte skulle titta närmare utan bara tillmötesgå önskemålen automatiskt, säger han.
Det är inte särskilt uppmärksammat i Sverige att man kan begära att få länkar borttagna. Tror du människor struntar i det här?
– Nej, men det finns nog ett kunskapsunderskott. Man tror inte att man kan göra något. Jag får varje vecka frågor om hjälp med Google-ärenden från privatpersoner som tror att jag kan hjälpa dem.
Går det att inskränka makten för så stora företag som Google eller är det för sent? Så gott som allt vi gör på nätet kartläggs ju numera.
– Det är svårt i laglig mening, det handlar mer om att människor inte ska vara så konforma. Även om Google har många bra tjänster måste man kanske inte lägga alla sina digitala ägg i samma korg. Om man använder Googles mejl och sökmotor kan man kanske använda några andra tjänster för allt annat man gör på nätet, menar Andreas Ekström.
Googla efter alternativ
Hur skulle du rekommendera dem som är lite ovana vid nätet att hitta andra funktioner än dem som Google tillhandahåller?
– Jag föreslår att de googlar! Och letar fram andra webbläsare och sökmotorer och gratis mejltjänser. Det är inte så svårt. Men det är klart att man vill att det ska funka och det är tacksamt när allting hänger ihop.
Spanien inför lagstiftning om att företag som Google måste betala medieföretag när de länkar till nyhetsmaterial. Tror du att det allmänt är på väg en hårdare kontroll av de stora informationsföretagen?
– Det kommer det att bli för det är en fråga om pengar. Dessa företag är ju så dominanta och en stor del av deras business är att visa vägen till webbsajter som har arbetat hårt för att ta fram sitt innehåll. Dessa sajter kan då argumentera att ”ni behöver oss”.
Agenda söndag 2 november kl 21.15 i SVT2. Se programmet här.