Lanseringen av den avhoppade KD-toppen Sara Skyttedal och den tidigare socialdemokraten Jan Emanuel parti Folklistan sker i etapper.
Än så länge syns bara en av partiets tio prioriteringspunkter i en blurrad lista på hemsidan och på tisdagen presenterades fler namn till listan.
Schenström: Slarvfel troligen planerade
Enligt Ulrica Schenström, tidigare statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt och numera vd för tankesmedjan Fores, är det en smart strategi:
– Det här är inget hafsverk.
De många stavfel som upptäcktes på partiets hemsida i samband med lanseringen beror troligen inte heller på slarv, menar Schenström.
– Jag tror att de har vunnit väldigt stor uppmärksamhet på detta, de har fått mycket trafik till hemsidan. Den lilla cynikern i mig vill tro att det här var planerat.
Bo Krogvig: Nyligen påtänkt
Bo Krogvig, tidigare kampanjchef för Socialdemokraterna, tror att Folklistan var nyligen påtänkt och att partiet kan dra nytta av att lanseras så nära inpå EU-valet.
– Hade man gjort det här och presenterat det långt tidigare finns risken att både media och väljare hade upptäckt att påsen är tom. Nu finns en möjlighet att de kommer att kunna kampanja på yta istället för på innehåll, säger han.
Helikoptern – en snackis
Efter lanseringen i måndags lämnade Skyttedal och Emanuel i en helikopter. ”Genialt”, menar Ulrica Schenström:
– Jag tror att folk som skulle kunna tänka sig att rösta på honom tycker att det är häftigt med hans båtar och helikoptrar. Och att han egentligen är en vanlig kille.
Bo Krogvig håller med, helikoptern är en snackis:
– Men frågan är om det illustrerar folket och folklighet?