– Vi har testat under en svår årstid med mycket snö och det har gått över förväntan, säger Peter Hafmar, VD för Nobina Technology som driver bussarna i Kista. Visserligen har en kundvärd funnits med ombord, men teknologin har fungerat driftsäkert och utan tillbud, hävdar han.
Utöka försöket
I Kista har två bussar kört i 12 kilometers hastighet på allmän väg i det första försöket i landet. Till sommaren räknar man med att utöka med fler bussar och även att pröva att köra i 20 kilometer i timmen.
Forskare på Kungliga tekniska högskolan, KTH, gör fortlöpande enkätundersökningar om hur passagerarna reagerar och har hittills fått positiva reaktioner.
– Alltfler använder bussen dagligen. Många är nyfikna och tycker att detta är en vettig lösning, säger Peter Hafmar.
Göteborg vill också
Nyligen inträffade en dödsolycka där en trafikant blev påkörd av en självkörande bil i Arizona i USA. Men händelsen har inte påverkat projektet. I Göteborg väntar man på tillstånd för liknande tester med bussar. Volvo driver ett försök med självkörande bilar som lånas ut till familjer för provkörning. Scania testar lastbilskonvojer och även förarlösa fordon i gruvor.
Sverige har bra position
– Det är en ny våg där man vill överträffa varandra. Utvecklingen går fort och Sverige har en bra position, säger Jan Hellåker, programchef för Drive Sweden, som är ett samverkande organ för inblandade aktörer.
– Alla vill fortsätta att testa med självkörande fordon, trots olyckan. Det är ett bra och säkert komplement till kollektivtrafiken som vi vill utveckla och investera i för framtiden, säger han.
Försök med självkörande bussar utökas – trots dödsolyckan i USA