Thorén Innovation School lockar inför nästa läsår elever med en specialisering på det estetiska programmet, där elever får lära sig att bli framgångsrika bloggare, ”influencers” eller ”youtubers”.
Nu går skolkoncernen ut med en replik där man hänvisar till att ett flertal rapporter pekar på att vartannat arbete kommer automatiseras under de kommande 20 åren och att nya typer av yrken och företag kommer utvecklas.
”Det innebär att synen på utbildning också behöver förändras”, skriver Thoréngruppen i Dagens Samhälle.
Byts mot Youtube
Bolaget pekar också på att unga i stor utsträckning bytt ut tv-tittandet mot till exempel Youtube, vilket borde leda till nya arbetstillfällen.
”Vi försöker med andra ord att förstå samtiden och samtidigt omfamna vår framtid.”
Riktat kritik
Gymnasieminister Anna Ekström har tidigare i en debattartikel beskrivit skolföretagets grepp som ”löjeväckande”, ”ett marknadsföringsknep”, ”verkliglighetsfrämmande” samt att ”det är inte rimligt att förespegla unga människor ett liv där det räcker att få många följare på Instagram för att klara sig på arbetsmarknaden”.